Tento rok sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) za prvých sedem mesiacov zaregistrovalo vyše 53 961 nových osobných áut (kategória M1). Za rovnaké obdobie roku 2023 to bolo 53 481. Ide o nárast na úrovni 0,9 percenta, teda registrácie nových áut evidentne začínajú stagnovať, čo je v súlade s očakávaniami analytikov zo začiatku roku.
Ak sa pozrieme na samotný júl, tak v roku 2024 sa v ňom zaregistrovalo 6 819 nových áut, zatiaľ čo pred rokom to bolo 8 001. To značí, že júlové registrácie medziročne poklesli o výrazných takmer 15 percent. Značný pokles na úrovni 9 percent bol aj v máji, v júni boli nakrátko registrácie v čiernych číslach, medziročne narástli o 5 percent.
Postupne sa zastavil aj rast podielu elektrifikovaných áut (elektromobily + plug-in hybridy). Za prvých 7 mesiacov roku 2024 sa ich predalo 2 646, čo predstavuje trhový podiel na úrovni 4,9 percenta. Ide o mierny medziročný pokles, v roku 2023 sa ich za prvých sedem mesiacov predalo 2 843 a ich podiel na trhu bol na úrovni 5,3 percenta. Predaje elektromobilov a plug-in hybridov už nie sú na slovenskom trhu po prvých 7 mesiacoch vyrovnané, elektromobily začínajú mierne prevažovať (1 457 verzus 1 189 kusov).
Pokiaľ sa pozrieme na čisté elektromobily (BEV), tak za prvých 7 mesiacov sa ich na Slovensku predalo už spomenutých 1 457 kusov, zatiaľ čo pred rokom to bolo 1 249. To značí nárast predaja o 16,7 percenta. To síce nevyzerá zle, no väčšiu výpovednú hodnotu než predané kusy má trhový podiel elektromobilov. Ten bol za prvých sedem mesiacov roku 2024 na úrovni 2,70 percenta, zatiaľ čo v rovnakom období roku 2023 to bolo 2,34 percenta. To žiaden extra veľký progres nie je, v počte elektromobilov patríme prakticky na úplný chvost celej EÚ.
Čítajte viac Je leto: To je 10 najpredávanejších kabrioletov v Európe. Aj s cenamiAž do mája v predaji čistých elektromobilov dominovala Škoda, no po prvom polroku ju „preskočili“ Volkswagen a Kia. Aktuálne za mesiace január až júl predal Volkswagen 264 čistých elektromobilov, Kia 184 a Škoda 170. Mladoboleslavskej značke na chrbát dýcha aj Mercedes-Benz, ktorý predal od januára do júla 161 elektromobilov.
Za zmienku stojí, že Škoda ako jediná zo štyroch vyššie uvedených značiek urobila dobré čísla s jediným čisto elektrickým modelom vo svojom portfóliu, ostatné tri značky majú širšiu ponuku. Pri Škode ide o Enyaq. Ten však už o pár týždňov dostane oficiálne nového čisto elektrického súrodenca, bude sa volať Elroq.
Vo vyššie uvedených číslach však nie je zarátaná Tesla, ktorá nemá na Slovensku oficiálne zastúpenie a preto nefiguruje v štatistikách ZAP SR. To je dosť zásadný rozdiel, pretože podľa štatistík, ktoré poskytla Pravde SEVA (Slovenská asociácia pre elektromobilitu) patrí Tesla k popredným elektroznačkám na Slovensku a v susednom Česku je dokonca na trhu elektromobilov jednotkou.
Čítajte viac Samá Škoda, občas Hyundai: Toto je 25 najpredávanejších áut v Česku po 1. polrokuAk sa pozrieme na registrácie osobných áut za prvých sedem mesiacov z pohľadu úspešnosti jednotlivých modelov, tak najpredávanejším modelom na Slovensku je po prvom polroku s veľkým náskokom Škoda Octavia, za ňou nasleduje Hyundai i30 a prvú trojku uzatvára ďalší model Škody – Fabia. Škoda má v top 15 hneď 6 zástupcov, troch má Hyundai, po dvoch majú Kia a Toyota a po jednom Dacia a Volkswagen.
Oproti minulému mesiacu z rebríčka vypadlo Suzuki SX4 S-Cross, nahradil ho v ňom Hyundai i20, ktorému aktuálne patrí 14. priečka. V top 15 stále nie je žiadny francúzsky model, najlepší je na 19. mieste Citroën C3, 29. je Peugeot 208 a 35. je Renault Trafic.