Pred necelým mesiacom sme písali, že aj na Slovensku veľmi dobre známa spoločnosť na výrobu batérií Varta krachuje a je len krok od vyhlásenia platobnej neschopnosti. Situácia však nebola beznádejná, o tom, že ponúkne Varte pomocnú ruku, uvažovalo Porsche. Tomu sa až donedávna darilo nad očakávanie dobre, aj keď v posledných mesiacoch sa situácia mierne skomplikovala. Automobilke klesli zisky, predaje aj výroba – a to najmä kvôli problémom na čínskom trhu a dočasným problémom s nedostatkom hliníku, keď jeho najväčšieho európskeho dodávateľa postihli v apríli katastrofálne záplavy.
Nemecká automobilka minulý mesiac oznámila, že zvažuje kúpu podielu vo Varte, aby mu pomohla vyhnúť sa platobnej neschopnosti a udržať „kľúčovú technológiu“ v Nemecku. Cieľom automobilky bolo získať väčšinový podiel v batériovej jednotke Varta pre e-mobilitu, ako aj menšinový podiel v celej skupine, uviedli ľudia, ktorí si nežiadali byť menovaní, pretože záležitosť bola v tom čase vo fáze rokovaní. Varta totiž zvažuje dva návrhy na finančnú reštrukturalizáciu s veriteľmi a potenciálnymi investormi, pričom potrebuje „vysokú dvojcifernú sumu v miliónoch eur“.
Čítajte viac Známy výrobca batérií Varta krachuje. Možno ho zachráni PorscheOpatrenia na záchranu mali byť drsné. Jedným z potenciálnych návrhov na stabilizáciu Varty bola nová investícia vo výške 100 miliónov eur a vyradenie Varty z burzy, pričom akcionári by o svoje súčasne akcie bez nároku na náhradu prišli a väčšinový vlastník Tojner by stratil svoj súčasný majetkový podiel vo Varte. Zároveň by banky v rámci záchrannej operácie prišli o polovicu svojich pohľadávok, čo je vyše 485 miliónov eur.
Napokon to vyzerá tak, že jednania o záchrane Varty dopadli úspešne a spoločnosť je aspoň dočasne z najhoršieho vonku. Nemecký výrobca batérií Varta práve oficiálne potvrdil, že dosiahol dohodu o reštrukturalizácii dlhu so svojimi veriteľmi, pričom hlavným záchrancom bude práve Porsche. Dohoda, uzavretá po takmer mesiaci intenzívnych rokovaní, zníži dlh Varty z pôvodných 485 miliónov eur na 200 miliónov eur, uviedla spoločnosť. Varta však bude musieť byť stiahnutá z burzy a tak jej súčasní akcionári prídu o všetko, čo do spoločnosti pôvodne vložili.
Uzavretie dohody trvalo dlho, lebo Varta sa snažila nájsť kompromis medzi jej hlavným akcionárom Michaelom Tojnerom, veriteľmi a automobilkou Porsche, aby znížila svoj dlh a zabezpečila si nový kapitál. Podľa dohody poskytnú Tojner a Porsche kapitálovú injekciu vo výške 60 miliónov eur. Ďalších 60 miliónov eur príde od veriteľov ako prioritné zabezpečené pôžičky, uviedla spoločnosť a dodala, že tretí investor by mohol prísť neskôr.
Čítajte viac Požiar elektrického Mercedesu zničil v Južnej Kórei 140 áut. Krajina oficiálne reagujePorsche si „záchrannou akciou“ Varty zároveň zabezpečí prístup k vysokovýkonným batériám pre svoje hybridné a elektrické športové autá. Automobilka totiž 17. augusta uviedla, že prevezme väčšinový podiel v divízii V4Drive Battery spoločnosti Varta prostredníctvom navýšenia kapitálu najmä prostredníctvom nepeňažného vkladu. „Plánovaným väčšinovým prevzatím V4Drive by sme… významne prispeli k zachovaniu kľúčových technológií v Nemecku,“ povedal Lutz Meschke, podpredseda výkonnej rady značky Porsche.
Pozitívne je, že radikálna reštrukturalizácia dlhu neohrozí nemecké fabriky Varty, ktoré nebudú zatvorené a dokonca aj prepúšťanie bude podľa spoločnosti „len veľmi mierne“ a dotkne sa hlavne administratívy.