Už v máji sa začali objavovať správy, že predaje elektrických Mercedesov-Benz zďaleka nespĺňajú pôvodné očakávania. Dotklo sa to najmä vrcholových radov EQS a EQS SUV. Dôvodom je chladnúci záujem európskych zákazníkov o elektrické autá po zrušení dotácií v Nemecku a tiež vysoká konkurencia na čínskom a americkom trhu v segmente luxusných elektromobilov. Lenže predaje začali viaznuť aj v klasickej triede S, na čo nebola automobilka nikdy zvyknutá. Kombinovaný predaj štyroch najluxusnejších modelov tried S, EQS, EQS SUV a GLS klesol v období od apríla do júna na 33 400 kusov v porovnaní so 44 200 kusmi, čo predstavuje v medziročnom porovnaní pád takmer o 25 %.
Čítajte viac Požiar elektrického Mercedesu zničil v Južnej Kórei 140 áut. Krajina oficiálne reagujeStuttgart tak ráta straty. A sú o to nepríjemnejšie, že v posledným rokoch sa automobilka snažila sústrediť najmä na vysokoziskové luxusné modely a plánovala zredukovať ponuku menších modelov tried A a B. Táto stratégia jej však nevychádza. Šéf koncernu Ola Kallenius už škrtá investície do vývoja luxusných elektromobilov. Napríklad zastavil vývoj plne elektrickej platformy MB.AE, na ktorej mali stáť všetky nové luxusné Mercedesy od roku 2028. Vystačiť si budú musieť s modernizáciou súčasných platforiem. Kým sa situácia nezlepší, pristúpi stuttgartská automobilka k obmedzeniu výroby vo svojom najmodernejšom závode Factory 56 v Sindelfingene, ktorý otvorila s veľkou pompou pred štarmi rokmi.
Čítajte viac Vyskúšali sme nový Mercedes G580 EQ. Dáva elektrický off-road zmysel?Práve tu vznikajú vďaka rozsiahlej digitalizácii a flexibilite najluxusnejšie modely S, EQS, EQS SUV vrátane derivátov Maybach a AMG. Je to vôbec prvý raz od spustenia tohto závodu, čo bude bežať len na jednu zmenu. Doteraz továreň fungovala v dvojzmennej prevádzke. „Vo štvrtom štvrťroku plánujme prechod výroby v továrni 56 na jednozmennú prevádzku a premiestnenie niektorých z 1 500 zamestnancov do iných výrobných oblastí podniku,“ povedal hovorca Mercedesu pre Automobilwoche. Miesta sú aj v hale 46, kde sa úspešné triedy E a GLC stále vyrábajú v trojzmennej prevádzke. Niektorí externí zamestnanci sa však s prácou pravdepodobne rozlúčia.
Čítajte viac Mercedes-Benz EQXX: Ako jedni z prvých sme vyskúšali extrémny konceptPokles predaja luxusných Mercedesov vystrašil aj dodávateľov a predajcov. Nemenovaný šéf jedného významného dodávateľa interiérových komponentov triedy S pre Automobilwoche povedal, že zníženie výroby vozidiel je pre ich podnik „katastrofou“. Predajca Mercedesu z regiónu Stuttgart priznal, že naposledy predal triedu S na jeseň 2023, zatiaľ čo iný predajca má na pozemku limuzínu EQS s najazdenými len 5 000 kilometrami, ktorú nedokáže niekoľko týždňov predať za cenu tesne pod 82 000 eur, pričom štandardná cena v tejto konfigurácii je 130 000 eur. Zatiaľ nie je možné predvídať, kedy sa Factory 56 opäť vráti k vyššej kapacite výroby. Mercedes-Benz si sľubuje, že pomôcť by mohol facelift modelov S a EQS plánovaný na rok 2025.