Odhady, kedy sa ceny elektromobilov vyrovnajú s cenami áut so spaľovacími motormi, sa rôznia. Tie optimistické tvrdili, že sa tak stane už v roku 2025. Už dnes je však jasné, že to nestihneme. A to ani napriek zdražovaniu klasických áut na benzín a naftu. Výrobcovia elektromobilov tvrdia, že za tým stoja akumulátory – najdrahší komponent elektromobilov. Je to ale naozaj tak? Podľa Úradu pre technológie vozidiel amerického ministerstva energetiky (DOE) klesli náklady na batérie pre elektromobily v období rokov 2008 až 2023 až o neuveriteľných 90 %.
Čítajte viac Požiar elektrického Mercedesu zničil v Južnej Kórei 140 áut. Krajina oficiálne reagujeKým v roku 2008 stála 1 kWh kapacity li-ion akumulátora 1 415 dolárov, dnes je to len 139 dolárov. K najväčšiemu poklesu cien batérií došlo v rokoch 2009 až 2013. Pri výpočte bralo ministerstvo do úvahy osobné autá vyrobené v počte najmenej 100 000 kusov ročne. Ak by teda v roku 2008 existovala Tesla S s batériou s kapacitou 81 kWh, stál by jej akumulátor 114 615 dolárov. Dnes by to malo byť len 11 259 dolárov. Netušíme však, či ide o cenu na úrovni článkov, alebo samotného akumulátora a či je v nej započítaná DPH. Napriek tomu ostávajú elektromobily naďalej drahšie ako autá so spaľovacími motormi.
Čítajte viac Varta je pred krachom zachránená. Väčšinový podiel prevezme Porsche, akcionári majú smoluDané to môže byť tým, že vzhľadom na znižujúcu sa cenu akumulátorov inštalujú výrobcovia do vozidiel batérie s vyššou kapacitou. Za rovnakú cenu teda dostávate dlhší dojazd. Štúdia DOE je, čo sa týka budúcnosti, optimistická. Tvrdí, že ceny batérií budú naďalej klesať. Spôsobia to úspory z rastúceho rozsahu výroby, ale aj nová chémia akumulátorov. Štúdia spoločnosti Gartner, ktorá sa zaoberá analýzou trhu, naznačuje, že výroba elektrických modelov bude do roku 2027 lacnejšia ako výroba spaľovacích modelov. Iné analytické spoločnosti zasa predpovedajú, že k cenovej parite dôjde do konca desaťročia.