
Parametre elektrického ťahača Tesla Semi, ktorý dokáže akcelerovať takmer ako športové autá, sú nepochybne mimoriadne. Mimoriadne sú však aj udalosti, ktoré nastanú, ak sa takýto kamión vznieti. Jeho batéria je totiž desaťkrát väčšia ako batéria osobnej Tesly 3. A ako vieme, batérie vedia horieť veľmi intenzívne a veľmi dlho. Presvedčili sa o tom v pondelok hasiči na kalifornskej diaľnici l-80. Z cesty tu neďaleko Nyack Road v okrese Placer zišiel ťahač Tesla Semi aj s návesom a narazil do stromov. V dôsledku toho došlo k vznieteniu jeho obrích batérií. Vodiča odviezli do nemocnice.

Sama nehoda nemala byť vážna, no uhasenie následného požiaru sa ukázalo takmer neriešiteľné, a to napriek nasadeniu množstva techniky vrátane lietadla, ktoré miesto kropilo vodou. Hasiči dúfali, že s požiarom skoncujú ako pri bežných zásahoch a zvolili len čiastočné uzavretie diaľnice. Okolo 5.30 h však pochopili, že to nebude také ľahké a pre toxické výpary boli nútení vytvoriť okolo miesta incidentu 800-metrovú ochrannú zónu. Ponoriť obrovský ťahač do kontajnera s vodou nebolo možné, a tak hasičom neostávalo nič iné, len nechať Teslu Semi dohorieť.
Trvalo to vyše 13 hodín, pričom sa do ovzdušia uvoľnilo obrovské množstvo jedovatých látok. Obojsmerne sa podarilo komunikáciu otvoriť až po 16 hodinách. Aj po uhasení plameňov však z miesta unikalo obmedzené množstvo toxických výparov. Ako pre CBS uviedol Dylan Khoo, expert na elektrické vozidlá, „táto batéria uvoľní oveľa viac toxických plynov a horí oveľa dlhšie ako batéria bežného elektromobilu. Vo všeobecnosti je ju tiež oveľa ťažšie uhasiť. Musíte požiar kontrolovať a čakať. Na uhasenie nemôžete použiť len vodu. Ak by ste tak urobili, vytvoríte kyselinu sírovú či kyselinu chlorovodíkovú,“ povedal Khoo.

Kalifornský požiar Tesly Semi, ktorá môže mať batériu s kapacitou až 900 kWh, otvoril otázky o bezpečnosti elektrických kamiónov. Zákonodarcovia dokonca vyzvali guvernéra Gavina Newsoma, aby prehodnotil plán Advanced Clean Fleets, ktorý je súčasťou stratégie prechodu kalifornských stredne ťažkých až ťažkých nákladných vozidiel na pohon s nulovými emisiami do roku 2045. Je naozaj ťažké posúdiť, aký prínos má takýto elektrický kamión pre životné prostredie, ak pri havárii vypustí do ovzdušia enormné množstvo toxických látok.