Mnohí analytici či šéfovia európskych automobiliek dlhodobo upozorňovali, že clá zavedené na čínske elektromobily, ktoré majú chrániť európsky trh, môžu mať presne opačný efekt. Stalo sa. Dotkli sa totiž aj áut, ktoré vyrábajú západné spoločnosti v Číne v spoločných závodoch s čínskymi partnermi. A nie je ich málo. Takéto podniky majú v Číne VW, Volvo, BMW, Mini, Smart, Polestar a množstvo ďalších. Výnimkou je Tesla, bola prvou západnou automobilkou v Číne, ktorá postavila výrobný závod vo vlastnej réžii. Ani tú však clá neobišli.
Nehovoríme pritom o pár percentách. Vyšetrovací tím EÚ odstupňoval výšku dodatočného colného zaťaženia podľa toho, nakoľko boli čínske automobilky dotované vládou, čo im umožňovalo ponúkať dampingové ceny, aj podľa toho, nakoľko boli čínske podniky ochotné spolupracovať s vyšetrovateľmi. Dodatočné clá, zavedené od 5. júla, sa tak pohybujú až do výšky 36,3 % a pripočítavajú sa k súčasnej sadzbe vo výške 10 %. Pre niektoré produkty to teda znamená zaťaženie až 46,3 %, čo ich robí v Európe prakticky nepredajnými.
Európske automobilky ako Mercedes-Benz, Stellantis či VW Group, pred následkami varovali a otvorene sa postavili proti zavedeniu takejto ochrany trhu, ktorá môže rozpútať obchodnú vojnu. Pre BMW, VW a Mercedes-Benz je pritom Čína najväčším trhom. Európska komisia preto po pripomienkach automobiliek, napríklad VW a BMW, pristúpila ku korektúram. Dvadsiateho augusta zverejnila nové sadzby. Clo na Tesu 3, vyrábanú v Šanghaji, znížila z pôvodnych 20,8 % na deväť percent. BYD má teraz znížené clo na 17 % zo 17,4, Geely (Volvo, Polestar) na 19 % z pôvodných 20 % a SAIC (MG) 36,3 % namiesto 38,1 %.
Čítajte viac Čínske elektromobily strácajú v EÚ pôdu pod nohamiBMW, ktoré vyrába v Číne elektrické Mini v závode Spotlight Automotive, bude mať clo 21,3 %, podobne ako koncern VW, ktorý v Číne vyrába elektrické SUV Cupra Tavascan v Hefei v podniku VW Anhui. Toto je sadzba, s ktorou môžu počítať aj všetky ostatné spolupracujúce automobilové podniky, ako napríklad Dongfeng a Nio. Tie, ktoré spoluprácu odmietli, budú naďalej znášať clo vo výške 36,3 %. EÚ sa tak snaží donútiť čínskych výrobcov k spolupráci a stále ponúka možnosť zníženia, pokiaľ vyjadria svoje výhrady. Majú na to čas do konca augusta.
Týka sa to aj západných značiek, pretože ani tie sa nezdráhali využívať čínske vládne subvencie či iné profity v podobe nákupu lacnejších batérií pod trhovou cenou, zníženej DPH či zvýhodnených podmienok na využitie pozemkov. Definitívnu výšku ciel zverejní komisia 30. októbra a budú platiť päť rokov. Od zavedenia ciel v júli čínske elektromobily už zaznamenali prudký pád predaja v Európe. Podľa odhadu Moritza Schularicka, prezidenta nemeckého Kielského inštitútu pre svetovú ekonomiku, nové reštrikcie znížia dovoz z Číny o štvrtinu v hodnote približne 3,6 miliardy eur.