Dataforce: Pokuty za emisie najviac zasiahnu Ford a VW. Pritom velebili elektromobily

Budúci rok bude pre automobilky v Európskej únii náročný. Hranica prípustných flotilových emisií sa zníži a riziko vysokých pokút zvýši. Kým niektorí výrobcovia majú šancu nové limity splniť, pre iných je to utopická predstava. Paradoxne, najhoršie môžu dopadnúť Ford a koncern Volkswagen, teda automobilky, ktoré ešte prednedávnom horlivo podporovali prechod na elektromobilitu a investovali do nej desiatky miliárd eur.

26.08.2024 06:00
emisie vyfuk Foto:
Najbližšie nastane zmena prípustného emisného limitu v roku 2025. Z aktuálnej hodnoty 116 g/km platnej od roku 2020 sa zníži na 93,6 g/km.
debata (1)

Európska únia má momentálne nastavenú reguláciu na vypúšťanie emisií oxidu uhličitého na postupné sprísňovanie. Cieľ je rok 2035, keď bude limit 0 g/km, čo de facto znamená zákaz predaja áut poháňaných spaľovacími motormi, a to vrátane hybridov a plug-in hybridov. Už v roku 2030 ale vstúpi do platnosti limit 50 g/km, čo však v súčasnosti dokážu splniť iba plug-in hybrid. No aj to sa môže zmeniť, keď EÚ upraví metodiku merania vypúšťaných emisií dobíjateľných hybridov, a tá nastaví tabuľkovým hodnotám zrkadlo.

Najbližšie nás ale čaká zmena prípustného limitu v roku 2025. Z aktuálnej hodnoty 116 g/km platnej od roku 2020 sa zníži na 93,6 g/km. Hoci automobilky sa postupne snažia priemer emisií všetkých predaných automobilov znižovať, pre niektoré bude nemožné nový limit splniť, a tak sa budú musieť pripraviť na platenie astronomických pokút. Výška pokuty zodpovedá 95 eurám za každý nadlimitný gram každého predaného auta.

Výfuk Čítajte aj Vyradenie miliónov dieslov z prevádzky vraj nehrozí. Právnici tvrdia opak

Nemecká analytická spoločnosť Dataforce prepočítala aktuálne hodnoty flotilových emisií najväčších automobiliek a koncernov, čím chcela priblížiť, akú výšku pokút môžu očakávať, keby predávali totožné modely v totožných množstvách ako tento rok. Samozrejme, Tesla, ktorá vyrába len elektrické autá nebude musieť zaplatiť ani euro. Pod aktuálnym limitom sa nachádza aj čínsky koncern Geely, do ktorého patria napr. značky Volvo, Lotus, Polestar, Lynk alebo Zeekr. Ich flotilové emisie sú 56 g/km.

Ostatné automobilky už majú flotilové emisie nad 93,6 g/km a niektoré dokonca aj nad aktuálnym limitom 116 g/km, takže pokuty platia už dnes, no nie také vysoké, aké ich čakajú od budúceho roka. Toyota s veľkým podielom predaných hybridov je na úrovni 105 g/km a len o gram viac má BMW Group. Nasleduje Mercedes-Benz a Hyundai so zhodnými 108 g/km a za nimi Stellantis (113 g/km) a Renualt-Nissan-Mitsubishi (114 g/km).

auto, autá, emisie, doprava, zápcha Čítajte aj Z emisnej normy Euro 7 je ‘ohlodaná kosť‘. Automobilky oslavujú, ekológovia zúria

Najhoršie sú na tom Volkswagen Group (123 g/km) a Ford (125 g/km). V ich prípade sa nedá očakávať razantné zníženie flotilových emisií do budúceho roku. Upravením ponuky a cenovým zvýhodnením sa dá stimulovať predaj elektromobilov a hybridov, no v porovnaní s predajmi modelov so spaľovacími motormi, ide o takmer zanedbateľné množstvo. Ďalšou možnosťou je obmedziť dostupnosť určitých modelov z portfólia, ktoré majú extrémne veľké emisie. Takéto kvóty síce znížia pokuty, ale zarmútia zákazníkov aj samotné značky, lebo prídu o zákazníkov.

Najhorším scenárom je ďalšie zdražovanie áut. Ak sa nový limit ukáže ako príliš prísny, automobilky prenesú finančnú záťaž na spotrebiteľov, ktorí, ak budú chcieť auto s vysokými emisiami, budú vlastne v cene auta platiť aj časť budúcej pokuty alebo dokonca celú pokutu pre výrobcu.

emisie-5-640x330 Čítajte aj Prišlo aj na nákladiaky a autobusy: EÚ pre ne schválila oveľa prísnejšie limity emisií

Paradoxom celého systému limitov a pokút je, že zatiaľ naviac naň doplácajú automobilky, ktoré plánovali čisto elektrickú budúcnosť a do vývoja elektrického portfólia investovali miliardy eur. Volkswagen aj Ford chceli prejsť na elektromobiltu ešte skôr, ako to bude vyžadovať EÚ. V posledných mesiacoch však rétoriku menia, lebo predaje elektrických áut stagnujú alebo mierne klesajú a ich investície sa zatiaľ nevracajú, ako si predstavovali. Dostali sa tak do situácie, keď sa napriek vysokým investíciám dosť pravdepodobne nevyhnú vysokým pokutám, čo už možno nazvať existenčným rizikom.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Európska únia #emisie áut #emisie CO2 #emisné limity
Články podľa značiek