Chorváti predstavili ‘kanister‘ pre elektromobily. Pomôcť môže, ale za akú cenu

Vybitie elektromobilu niekde na diaľnici by už nemuselo byť veľkým problémom. Riešením má byť akási powerbanka z repasovaných batérií. Má však aj svoje úskalia.

27.08.2024 14:00
EV Clinic  - kanister pre elektromobily 2024 Foto:
Prenosná powerbanka pre elektromobily má dizajn kanistra. Až na to, že miesto benzínu uskladňuje 4,2 kWh elektrickej energie.
debata (7)

Ak vám dôjde palivo v bežnom aute, nie je to až taký problém. Čerpacia stanica je iste niekde nablízku a vziať so sebou pár litrov benzínu či nafty nie je až taká náročná úloha. A napokon, malý kanister s piatimi litrami paliva môžete pokojne voziť aj so sebou. Nezaberie veľa miesta a zaručí ďalších minimálne 50 km jazdy po najbližšiu čerpaciu stanicu. S vybitými elektromobilmi je to však oveľa komplikovanejšie. Niektoré nie je dokonca ani možné ťahať, a doniesť si bandasku „elektriny“ neprichádza do úvahy. Často neostáva nič iné, ako zavolať odťahovú službu, čo je poriadne drahé.

ZipCharge Go - mobilná batéria 2021 Čítajte viac ZipCharge: ‘Kanister‘ pre elektromobily je realitou

Chorvátska spoločnosť EV Clinic si však myslí, že má riešenie, ako pomôcť zúfalým elektromobilistom. A od kanistra nemá ďaleko. Vyvinula zariadenie „Kanta Štroma“, alebo ak chcete „Not-a-canister“, čo nie je nič iné ako powerbanka pre elektromobily. Dokonca má dizajn klasickej plechovej bandasky na benzín či naftu. Lenže v porovnaní s ňou váži až 50 kg. To je priveľa, aby s takýmto zariadením manipulovala napríklad nežnejšia polovica ľudstva, a aj chlap má čo robiť. V každom prípade sa „elektrický kanister“ zmestí do kufra auta. V jeho útrobách sú repasované batériové články 18650 NMC Panasonic z Tesly S.

Celé zariadenie váži 50 kilogramov, takže... Foto: EV Clinic
EV Clinic - kanister pre elektromobily 2024 Celé zariadenie váži 50 kilogramov, takže manipulácia s ním nebude jednoduchá.

Majú využiteľnú kapacitu 4,2 kWh, ktorá môže zaručiť dojazd približne 20 kilometrov k ďalšej nabíjacej stanici. Znie to dobre, ale má to háčik. Not-a-canister má nabíjací výkon len 2 000 W, takže nabitie vybitého elektromobilu na spomínané dve desiatky kilometrov by trvalo približne dve hodiny. Lepšie ako odťah, ale elegantné riešenie to veru nie je. Zvlášť ak máte tieto dve hodiny stráviť niekde v odstavnom pruhu na diaľnici, čo je extrémne nebezpečné. To je už lepšie zavolať si diaľničnú patrolu, ktorá vám vytvorí ochranný zákryt. No a potom je tu cena. EV Clinic si za svoj vynález účtuje 4 999 eur. Dosť veľa na to, čo toto zariadenie dokáže.

Harris Ranch - najväčší Supercharger Tesly Čítajte viac Najväčšia nabíjačka Tesly si pomáha naftou. Mala byť pritom na slnko

Navyše si musíte zariadenie, ktoré sa dodáva ako skladačka, zostaviť svojpomocne. Chorvátska spoločnosť nie je prvá s takýmto nápadom. Americký startup ZipCharge už predáva alebo prenajíma za 60 dolárov mesačne podobnú powerbanku od roku 2021. Zariadenie je menšie, môže mať nabíjací výkon až 8 kW a zabezpečuje dojazd do vzdialenosti asi 60 km. Jeho hmotnosť je pritom len 22,6 kg, pričom manipuláciu s ním uľahčuje dizajn kolieskového kufríka s výsuvnou rukoväťou. Cena sa pohybuje podľa kapacity od 3 500 do 4 500 dolárov. ZipCharge Go je teda tiež lacnejšie ako jeho chorvátsky konkurent.

EV Clinic  - kanister pre elektromobily 2024
EV Clinic  - kanister pre elektromobily 2024
+1EV Clinic  - kanister pre elektromobily 2024

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #kanister #EV Clinic
Články podľa značiek