Sú Nóri iní ako zvyšní obyvatelia Európy? Mohlo by sa tak zdať, pretože Nórsko bolo prvou krajinou na svete, kde elektromobily porazili v predajoch autá so spaľovacími motormi. Kým ešte pred desiatimi rokmi tvorili elektrické autá na celkových registráciách len jedno percento, v roku 2020 to už bolo 54,3 %. No a každý ďalší rok víťazné ťaženie pokračovalo. Vlani sa napríklad pre čistý elektromobil rozhodlo osem z desiatich zákazníkov. Čím to je? Krajina, ktorej štátny rozpočet zásobujú príjmy z ťažby ropy a zemného plynu, si môže dovoliť veľkorysú dotačnú politiku.
Čítajte viac Koľko sa platí za parkovanie v EÚ? U nás je to vraj za pár drobnýchKaždý, kto sa ešte donedávna rozhodol pre kúpu elektromobilu, nemusel platiť DPH ani spotrebnú daň. Zadarmo boli aj inak spoplatnené komunikácie, parkovanie, trajekty a elektromobilisti mohli používať v mestách autobusové pruhy. Ako by ste sa zachovali v takejto situácii vy? Asi podobne. A tak sa netreba čudovať, že v júli padol ďalší „elektrický“ rekord. V siedmom mesiaci tohto roka sa podiel elektromobilov na nových registráciách zvýšil na 91,9 %. Vlani v júli to bolo len 81,7 %. Ďalších 4,8 % pripadlo na plug-in hybridy. Bežné autá so spaľovacím motorom tvorili zvyšných 3,3 % trhu. Chcete vedieť ich počet? Predalo sa ich len 45 kusov.
Ešte zaujímavejšie však je, ak sa pozrieme na to, o aké autá išlo. Ich zoznam totiž zverejnila nórska Rada pre informácie o cestnej premávke (OFV). V podstate ukazujú, kde ťahajú elektromobily za kratší koniec. Jednoducho, kde nemá klasika stále dostatočnú alternatívu v batériovom pohone. Medzi 25 vozidlami bolo 10 Suzuki Swift, pravdepodobne s pohonom 4 × 4, ktorý sa v tejto severskej krajine nesmierne hodí, jedno Suzuki Ignis, šesť kusov Porsche 911, päť roadsterov Mazda MX-5, jedno BMW 1, jedno BMW M2 a zvyšok tvorilo niekoľko kusov luxusných Aston Martinov, Maserati, ale aj Suzuki Vitara a Mazdy CX-30. K nim naozaj len ťažko nájdete rovnocenných elektrických pendantov.
Čítajte viac Šok: Etiópia chce ako prvá zakázať predaj áut so spaľovacími motormiAby sme ale odpovedali aj na otázku, či sú Nóri iní ako my, máme tu príklad. Zdá sa, že sa rozhodujú rovnako racionálne. Keď tamojšia vláda zrušila od januára oslobodenie od spotrebnej dane pre plug-in hybridy, podiel nabíjateľných hybridov padol okamžite z vlaňajších 14 na 4,8 %. A druhý príklad, ktorý dokazuje, že aj Nóri uvažujú skôr ekonomicky ako ekologicky, pochádza z januára vlaňajšieho roka. Nórsko vtedy začalo vyberať DPH z elektromobilov drahších ako 45 000 eur, daň z hmotnosti a 75 % z bežnej ceny za používanie diaľnic. Trh sa v porovnaní s decembrom 2022 razom prepadol o 95,4 % a trvalo dlho kým sa pozviechal.