Li Auto je mladá čínska automobilka. Vznikla len v roku 2015 s cieľom vyvíjať a vyrábať malé elektromobily pre car sharing. Túto stratégiu však zakrátko opustila pre nedostatočnú vládnu podporu týchto služieb a už v roku 2019 sa vrhla do sveta plnohodnotných áut. Predstavila svoj prvý elektromobil – SUV Li One s predlžovačom dojazdu. Dodávky odštartovali o rok neskôr. No a v roku 2022 nasledovali tri celkom nové modely vrátane vlajkovej lode L9 a menších SUV L8 a L7. To už mala automobilka vybudované dva výrobné závody. Firma sa však nevyhla škandálom.
Pozrite si, ako prebiehal brutálny crashtestNa jar 2020 sa médiami šírili správy o používateľoch, ktorí mali problémy s modelom Li One. Konkrétne išlo o brzdy, jeden z majiteľov dokonca nahlásil, že v kabíne sa objavuje dym. V júli 2021 zas jeden z majiteľov objavil v aute stopy ortuti. Guľôčky tejto zakázanej látky sa objavili v sedadlách. Automobilka zareagovala vyšetrovaním, ktoré prítomnosť ortuti naozaj potvrdilo. Možno aj preto sa Li Auto rozhodlo napraviť pošramotenú povesť nevšedným carshtestom, ktorý má dokázať, že pre čínskeho výrobcu je bezpečnosť posádky prioritou. Svoju vlajkovú loď L9, ktorá je vybavená batériou s kapacitou 44,5 kWh a preplňovaným motorom s objemom 1,5 litra, vystavil situácii, ktorá je vskutku ojedinelá.
Simuluje situáciu, keď osobné SUV stojí za 30-tonovým nákladiakom a do jeho zadnej časti nabúra iné nákladné vozidlo s hmotnosťou osem ton. Čosi podobné by ste asi zažiť nechceli. Luxusné SUV to však prežilo so cťou. Auto sa síce zakliesnilo pod vpredu stojaci kamión, ale nedošlo ani len na deformáciu predných stĺpikov. Airbagy aj bezpečnostné pásy urobili svoju prácu perfektne, takže posádka by z auta vystúpila bez zranení. Pokusu predchádzalo 64 virtuálnych simulácií a 212 štandardných crashtestov. Predpokladáme, že podobne dobré výsledky by L9 dosiahlo aj v testoch Euro NCAP. Zatiaľ sa ale na európsky trh nechystá.