Prečo dostalo ‘britské‘ MG smrtiace clá? Nespolupracovalo

Koncernu SAIC sa vďaka MG doteraz v Európe darilo. Je to vlastne najúspešnejšia čínska značka na starom kontinente. Ale zlaté časy sa končia. Doplatilo na neochotu spolupracovať s vyšetrovacím tímom Európskej komisie, ktorá zisťovala mieru vládnej podpory. Tak mu rovno naparila dvojnásobné dovozné clá v porovnaní s koncernami BYD alebo Geely.

30.08.2024 16:00
MG Cyberster Concept - 2021 Foto:
MG sa profiluje ako britská značka. Dokonca má vývojové a dizajnové centrum v Londýne. Európskemu kontextu však veľmi jej čínske vedenie nerozumie.
debata (8)

MG si pamätáme z minulého storočia ako slávneho britského výrobcu roadsterov. Už takmer dve dekády však značka patrí čínskemu automobilovému gigantu SAIC. Ide o jednu z najväčších čínskych štátnych automobiliek. MG pôsobilo najprv v Číne, ale od roku 2011 uskutočňuje svoj sen – dobyť európsky trh. A aj sa mu darí. Po opatrných krokoch v „domovskej“ Británii zaútočilo na ďalšie trhy. V roku 2022 predalo v Európe 96 527 áut, čo ho vystrelilo na post najúspešnejšej čínskej značky v Európe, a vlani svoju dominanciu len potvrdilo. Aby pripomenulo britské korene, MG sponzorovalo nedávny britský festival rýchlosti v Goodwoode, kde predstavilo novinky vrátane konceptov.

MG ZS - 2024 Čítajte viac MG ZS: Najpredávanejšie čínske auto v EÚ prichádza v druhej generácii

Zdalo sa, že všetko je na dobrej ceste. Ale teraz hrozí MG studená sprcha. Európska komisia totiž už na jar odštartovala antisubvenčné vyšetrovanie čínskych automobiliek, ktoré podozrieva z nekalej súťaže. Presnejšie, z príliš veľkej vládnej podpory, ktorá umožňuje čínskym výrobcom ponúkať v Európe dampingové ceny, najmä v segmente elektromobilov. Výsledky vyšetrovania sa premietli do zavedenia dodatočných ciel na čínske elektromobily. Platia od 5. júla, pohybujú až do výšky 36,3 % a pripočítavajú sa k súčasnej sadzbe vo výške 10 %. Pre niektoré produkty to teda znamená zaťaženie až 46,3 %, čo ich robí v Európe prakticky nepredajnými. Bohužiaľ, týka sa to aj MG, o ktorom sme predpokladali, že urobí všetko preto, aby sa ako „európska“ značka clám vyhlo.

MG pri vyšetrovaní zatĺkalo

Lenže práve MG dostalo dodatočné clá v najvyššej možnej sadzbe 36,3 %, kým konkurenčný BYD len vo výške 17 % a Geely, ktoré vlastní napríklad Volvo alebo Polestar, len 19 %. Ako je to možné? Vyšetrovacia komisia zohľadňovala nielen priamu štátnu dotáciu automobiliek, ale aj ochotu čínskych výrobcov spolupracovať s komisiou. A tu SAIC pohorel na plnej čiare. Ako sa ukázalo, vlani dostal štátne subvencie v hodnote 560 miliónov dolárov a jeho manažment bol v kontakte s vyšetrovateľmi veľmi neochotný. Predovšetkým, odpovede šanghajskej automobilky boli podľa komisie „veľmi nedostatočné“. SAIC sa bránil, že EÚ vyžadovala dôverné obchodné informácie aj chemické vzorce zloženia batérií, čo podľa neho prekračuje rámec vyšetrovania.

MG Cyber GTS Concept - 2024 Čítajte viac MG Cyber GTS: Na tomto superkupé už pracoval Jozef Kabaň. Dočkáme sa ho?

Nedostatočná komunikácia automobilky SAIC bola presným opakom proaktívneho prístupu spoločností BYD a Geely. Tie okamžite angažovali medzinárodné právnické firmy a vykonali dôkladný zber údajov. BYD dokonca najal expertov na bruselskú politiku. „Pozrite sa na rôznych výrobcov automobilov a na to, kam spadajú, pokiaľ ide o mieru taríf, a hneď viete, kto je lepší v európskych vzťahoch s verejnosťou alebo vo vládnom lobingu,“ povedal Stephen Dyer, výkonný riaditeľ poradenskej firmy AlixPartners. „Jedným z faktorov úspechu tak môže byť otvorenosť výrobcu prijať obchodno-kultúrne rozdiely a ich schopnosť prispôsobiť sa,“ povedal Dyer.

Bariérou sú kultúrne rozdiely

Je to ďalší dôkaz toho, že zatiaľ čo čínski výrobcovia elektromobilov získavajú pôsobivý podiel na automobilovom trhu na kontinente, nepreukazujú rovnakú zdatnosť v komunikácii s vyjednávačmi EÚ. „Skutočnosť, že štátne podniky v Číne majú viac cieľov, než len produkovať zisk, ich týchto situáciách menej flexibilnými,“ povedal Dyer. Existuje nebezpečenstvo, že čínske spoločnosti budú predpokladať, že všetko je politické, a preto majú pocit, že nemá zmysel spolupracovať, dodal. Ukázalo sa to aj na nedávnej výstave The Battery Show Europe 2024 v Stuttgarte, kde tvorili čínske spoločnosti pätinu vystavovateľov, no ani jedna z nich sa nezúčastnila prebiehajúceho seminára alebo pozvanie odmietla.

Tesla - Gigafactory Šanghaj Čítajte viac EÚ zmierňuje protičínske clá. Ťažiť z toho bude Tesla či BMW

„Niektoré čínske spoločnosti možno podcenili politické a právne výzvy súvisiace so vstupom na trh EÚ a nevložili doň dostatok zdrojov,“ povedal Gregor Sebastian, senior analytik Rhodium Group. Podľa poradenskej spoločnosti JSC Automotive „bude čínskym automobilkám chvíľu trvať, kým sa prispôsobia novému kultúrnemu prostrediu, vrátane tlačových informácií, reklamy a členstva v priemyselných asociáciách,“ povedal Jochen Siebert, výkonný riaditeľ. „Stále nemajú pochopenie pre novinárov a recenzentov, ktorí zohrávajú podstatnú úlohu pri ovplyvňovaní spotrebiteľov v Európe,“ dodal. Dokonca ani BYD, ktorý dostal najnižšiu z navrhovaných taríf, nie je v tomto smere 100-percentný.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #MG #clá na čínske elektromobily
Články podľa značiek