Tunel Catesby otvorili v roku 1897. Asi tušíte, že v 19. storočí nemohol slúžiť ničomu inému, ako rýchlo sa rozvíjajúcej železničnej sieti vo Veľkej Británii. A slúžil naozaj dlho, až do roku 1966, keď bola uzavretá pôvodná železničná trať. Pokusy o jej obnovenie na prelome milénií síce existovali, ale zlyhali. Tunel tak roky chátral. Až v roku 2017 sa ho ujala spoločnosť TotalSim, ktorá sa špecializuje na počítačovú simuláciu dynamiky tekutín. To je trochu paradoxné, pretože projekt mal od začiatku za cieľ presný opak – nahradiť simulácie realitou, teda prerobiť túto „rúru“ so šírkou 8,2 metra, s výškou 7,8 metra a dĺžkou 2,7 kilometra na testovaciu dráhu pre overovanie športových áut.
Čítajte viac Tunel Karpaty bude strategickou investíciou. Stavať ho začnú, keď mal byť hotovýPlán Roba Lewisa, šéfa spoločnosti TotalSim, síce považovali mnohí za bláznivý, ale nakoniec sa mu podarilo tunel zrekonštruovať. Práce sa začali v roku 2020 a v nasledujúcom roku bolo zariadenie otvorené. Športové tímy si ho nevedia vynachváliť. Tunel je totiž pre testy oveľa vhodnejší než počítačové simulácie. „Takmer vždy sa objaví otázka, prečo simulácia nezodpovedá výsledku? V prípade motoršportu sú ľudia posudzovaní na okruhoch, pri cestných autách zas na cestách. A pokiaľ do seba všetko nezapadne, musíte vyrukovať s výhovorkami, prečo simulácia nefunguje,“ hovorí Jon Paton, prevádzkový riaditeľ projektu Catesby.
„Simulácie sú vždy zlé. Musíte len prísť na to, čo je zle, a či je to zle kvôli dôvodom, s ktorými ste spokojní, alebo kvôli tým, s ktorými spokojní nie ste,“ dodáva Paton. Práve tunel s dokonale rovným asfaltovým povrchom a so stálou teplotou 10 stupňov Celzia umožňuje testovať aerodynamiku auta a merania opakovať, pokiaľ nedospejete k želanému výsledku. „Vonku, v reálnom svete, síce môžete otestovať skutočné auto na skutočných pneumatikách, ale pobyt v exteriéri prináša priveľa premenných, čo znemožňuje opakovateľnosť. Aerodynamický tunel zas umožňuje veľa opakovateľnosti, ale na druhej strane nedokáže napodobniť realitu,“ vysvetľuje Paton.
Tunel Catesby je preto dokonalým kompromisom. Vytvára realitu, ktorá je opakovateľná, a to je na nezaplatenie. Autá tu môžu jazdiť rýchlosťou až 160 km/h po dobu 40 sekúnd. Tunel ukáže, aký je skutočný aerodynamický a valivý odpor. Stačí zaradiť neutrál a merať spomalenie z určitej rýchlosti. Dokonale rovný asfalt s prevýšením maximálne dva milimetre tiež umožňuje cítiť všetky neželané vibrácie, či už kolies, karosérie, motora, alebo hnacích hriadeľov. Výhodou tunela je aj fakt, že pretekárske tímy tu môžu testovať nové autá v utajení, pretože je uzavretý. Na jeho koncoch sú otočné platne, aby mohli autá zopakovať jazdu v opačnom smere a nemuseli tunel opustiť. O zákazníkov tunel Catesby núdzu nemá.