Audi pôvodne sľubovalo, že od roku 2025 už nepredstaví žiaden nový model so spaľovacím motorom. Tento rok však prichádza hneď s dvoma zásadnými novinkami tankujúcimi benzín aj naftu. Tou prvou bol liftback a kombi Audi A5 a teraz sa k nim pridáva SUV Q5. Ide o generačne nové autá postavené na úplne novej platforme PPC (Premium Platform Combustion), ktorá ráta nielen s benzínovými, ale aj s naftovými motormi. Nevyhýba sa ani elektrifikácii v podobe mild-hybridov a plug-in hybridov. Kým teda VW a Škoda už len modernizujú pôvodné modely so spaľovacími motormi, čo vidieť na Passate, Superbe, Tiguane či Kodiaqu, automobilka z Ingolstadtu kráča celkom inou cestou.
Čítajte viac Audi A5: Zabudnite na A4. Toto auto ho nahrádzaPre Audi je Q5, predstavené už v roku 2007, skutočne kľúčovým hráčom. Je jeho vôbec najpredávanejším SUV a jedným z najúspešnejších modelov Audi. Tretia generácia to vzdať rozhodne nechce. Vidieť to už na jej sebavedomom dizajne a športových proporciách. Predná maska Singleframe je väčšia a robustnejšia ako kedykoľvek predtým. A ešte k tomu je umiestnená vyššie. Lemujú ju ostro rezané Matrix LED svetlá s 15 segmentmi a nastaviteľnou grafikou, ako aj bočné nasávacie otvory. Z profilu zaujmú svalnaté blatníky a masívny lem okien. Vzadu sú ústredným motívom svetlá OLED spojené diódovou lištou, ale aj funkčné koncovky výfukov. Na výber budú tri dizajnové línie vrátane S line so športovými prvkami.
Digitálne aj útulné
Ostrá verzia SQ5 dostane väčšie nasávacie otvory v prednom nárazníku s krídelkami v tvare písmena L, čierne dekorácie, väčší zadný difúzor a dva páry koncoviek výfukov. Paletu farieb tvorí jedenásť odtieňov vrátane nového zeleného laku Distrikt a šedého Tambora. Pre S line a SQ5 sú vyhradené farby Blue Ultra, Daytona Grey a úplne nová Sakhir Gold. Kolesá majú priemer od 18 do 21 palcov vrátane aerodynamických verzií. S line môže počítať už v základe s devätnástkami a SQ5 na želanie s 21-palcovým priemerom. To, čo nevidieť, sú aerodynamické úpravy na podvozku, ktoré uľahčujú prúdenie vzduchu pod vozidlom a prispievajú k celkovo vynikajúcej aerodynamike. Koeficient odporu vzduchu Cd však Audi neprezradilo.
Interiér má byť mimoriadne priestranný a praktický. Audi akoby „odkukalo“ záľubu Škody vo variabilite. Po prvýkrát budú preto zadné sedadlá posuvné a dostanú aj nastaviteľný sklon operadla. Po ich sklopení ponúkne Q5 úžitkový objem až 1 473 litrov. Väčší má byť aj box medzi prednými sedadlami. Myslelo sa aj na odkladacie priestory pre okuliare, kľúče a rôzne ďalšie drobnosti. Príplatkové USB porty s výkonom 60 až 100 W zvládnu nabíjať aj väčšie elektronické zariadenia, ako napríklad laptopy. Architektúra interiéru vychádza z už známych modelov A5 a A6. Palubnú dosku tvorí digitálne „pódium“ vyzbrojené panoramatickým OLED displejom, ktorý tvorí 11,9-palcový virtuálny kokpit a 14,5-palcová obrazovka. Za príplatok dostane 10,9-palcový displej aj spolujazdec.
Útulnú atmosféru dotvára oblúk Softwrap, ktorý sa tiahne palubnou doskou a nadväzuje na výplne dverí. Zároveň oddeľuje digitálnu a „hardvérovú“ časť. Nechýba ani ambientné osvetlenie. Verzie S line dostali kosoštvorcové prešívanie čalúnenia, nielen na sedadlách, ale aj na palubovke a vo dverách. Akustický komfort zvyšujú laminované okná. O bezpečnosť sa stará balík asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom pruhu. Za príplatok podporuje vodiča jazdný asistent Plus, ktorý pre reguláciu rýchlosti využíva mapové dáta, cloudové dáta či dopravné značenie.
Na začiatok tri motory
Hneď od začiatku ponúkne Audi Q5 benzínové aj naftové motory. Všetky sú vybavené 48 V mild-hybridnou technológiou MHEV plus so štartér-generátorom s výkonom 18 kW, krútiacim momentom 230 Nm a LFP batériou s kapacitou 1,7 kWh. Štandardom bude 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Základom sú 4-valce – benzínový 2,0 TFSI (150 kW, 340 Nm) a naftový 2,0 TDI (150 kW, 400 Nm). Kým pri benzínovej verzii je pohon quattro za príplatok, dieselový variant je so štvorkolkou spojený štandardne. Platí to aj pre vrcholovú verziu SQ5 so 6-valcom 3,0 TFSI s výkonom 270 kW a krútiacim momentom 550 Nm. Neskôr rozšíri ponuku bližšie nešpecifikovaný plug-in hybrid.
Podvozok používa štandardne oceľové odpruženie. Príplatkový športový podvozok je vybavený tlmičmi FSD (Frequency Selective Damping), ktoré majú redukovaný tlmiaci účinok pri vysokých frekvenciách kmitania podvozka – napríklad na dlažbe – a pritom si zachovávajú vysoký tlmiaci účinok pri nízkych frekvenciách, ku ktorým dochádza pri zmene jazdného pruhu alebo jazde v zákrute. Na vrchole je pneumatické odpruženie s adaptívnym účinkom a s podstatne širšou škálou medzi športovým a komfortným nastavením. Ovláda sa cez systém Audi drive select. Riadenie s variabilným prevodovým pomerom zas zlepší obratnosť v zákrutách či pri parkovaní. Audi bude nové SUV Q5 vyrábať naďalej vo svojom mexickom závode v San José Chiapa.