Závody Škoda Auto v Kvasinách a Vrchlabí si tento rok pripomínajú významné jubileá. Závod v Kvasinách, kde sa automobilová výroba začala v roku 1934 modelom Jawa 700, oslavuje 90 rokov. Závod vo Vrchlabí, ktorý sa zameriava na výrobu komponentov a začal svoju históriu priemyselnej výroby v roku 1864, slávi 160 rokov. Zatiaľ čo Vrchlabí sa do výrobnej siete Škoda začlenilo v roku 1946, prvé automobily značky Škoda opustili brány závodu v Kvasinách už v roku 1947.
Kvasiny: Od športových modelov po moderné SUV
Na mieste dnešného kvasinského závodu založil František Karel Janáček továreň, v ktorej sa od roku 1934 vyrábali karosérie pre malé automobily Jawa 700. V roku 1945 závod prevzala spoločnosť Škoda a v nasledujúcich rokoch sa tu vyrábali známe automobily ako 1101 „Tudor“, Felicia Roadster, 110 R Coupé a okrem toho Garde a Rapid. Vôbec prvým automobilom však bol model Superb OHV v roku 1947. V rokoch 1959 až 1964 sa v závode v Kvasinách vyrábala Škoda Felicia a neskôr, v rokoch 1961 až 1971, začala z linky schádzať modely Octavia Combi. Zamestnanci v Kvasinách takisto montovali aj pretekárske modely 200 RS a 130 RS. V 80. rokoch 20. storočia brány závodu opustili rôzne varianty modelov Škoda 105/120/130 s motorom vzadu a pohonom zadných kolies a takisto sa tu začala aj výroba modelu Favorit s pohonom predných kolies.
V roku 2002 sa v Kvasinách začala vyrábať prvá moderná generácia modelu Superb. Do dnešných dní sa závod neustále rozvíja: do prevádzky bol uvedený automatizovaný sklad malých súčiastok, automobilka otvorila multifunkčné kompetenčné stredisko, školiace stredisko a rozšírila sa zvarovňa. V roku 2019 tu Škoda Auto začala vyrábať svoj prvý plug-in hybridný model Superb iV. V súčasnosti sa v Kvasinách vyrábajú SUV modely Karoq a Kodiaq, ako aj Octavia. Od vstupu do koncernu Volskwagen v roku 1991 do júna 2024 opustilo brány závodu v Kvasinách viac ako 4 000 000 vozidiel Škoda rôznych modelových radov. Obnoviteľné zdroje energie dnes pokrývajú až 90 % spotreby elektrickej energie. V roku 2023 prišlo k zdokonaleniu procesu lakovania a lepšie technické parametre ušetria 6 000 MWh zemného plynu ročne.
Vrchlabí: Od kočiarov k autám
Počiatky tradície priemyselnej výroby vo Vrchlabí siahajú do roku 1864, keď miestny podnikateľ založil spoločnosť Ig. Th. Petera a synovia, továreň na výrobu kočiarov a anglického sedlárstva. Prosperujúca manufaktúra začala v roku 1904 stavať továreň a v roku 1908 tu bola vyrobená prvá automobilová karoséria. V rokoch 1908 až 1946 podnik fungoval ako súkromná firma vyrábajúca karosérie na zákazku. V roku 1946 sa vrchlabský závod zlúčil s AZNP a začal vyrábať osobné automobily značky Škoda. Najznámejším modelom z Vrchlabí bola legendárna Škoda 1203, univerzálna dodávka alebo valník, ktorého prvé kusy boli vyrobené v roku 1968. Následne sa spoločnosť zamerala na špeciálne série modelov 150/120 a neskôr aj na akčné varianty na báze modelov Favorit, Forman či Felicia.
V roku 2012 prešiel závod vo Vrchlabí zásadnou transformáciou a stal sa moderným výrobným miestom zameraným na výrobu automatických prevodoviek DQ200. Vďaka technologickým inováciám, ako je zavedenie digitálneho dvojčaťa a inteligentných manipulačných robotov, sa Vrchlabí stalo dôležitým pilierom medzinárodnej produkčnej siete Škoda Auto. Takmer polovica prevodoviek z Vrchlabí sa používa v modeloch značky Škoda, väčšina sa však montuje do ostatných značiek koncernu Volkswagen. Závod je otvorený sedem dní v týždni a ročne vyrobí 690 000 prevodoviek. V októbri 2023 závod vyrobil svoju 5-milióntu prevodovku. Od konca roka 2020 je závod vo Vrchlabí uhlíkovo neutrálny, a to vďaka prechodu na obnoviteľné zdroje energie a vďaka kompenzácii zvyšných emisií prostredníctvom kompenzačných opatrení a CO2 certifikátov.