Koncern Volkswagen sa momentálne ocitol v nie celkom závideniahodnej pozícii. Na mnohých strategických trhoch predaj jeho značiek dlhodobo klesá a elektromobily, na ktoré sa spoliehal a investoval do ich vývoja desiatky miliárd eur, sa nechytili ani zďaleka tak, ako by potreboval. A záujem o ne v Európe aj v USA dokonca začína klesať. Koncern preto začína mať problémy s naplnením výrobných kapacít, je nútený začať šetriť a zrejme bude po veľmi dlhej dobe nútený aj zatvoriť niektoré svoje fabriky. Dokonca aj v Európe, čo neurobil už pár desaťročí.
Jeho problémom bolo – a do určitej miery aj stále je – že vsadil celú svoju budúcnosť nekriticky čisto na elektromobily. Dokonca ústami vlastných čelných predstaviteľov začal v rokoch 2020 a 2021 spochybňovať budúcnosť svojich kľúčových spaľovacích modelov, ako sú napríklad Golf alebo Passat, ktoré mu prinášali najväčšie zisky. A potom sa nestačil diviť, prečo ich ľudia prestávajú kupovať.
Za radikálny „elektroobrat“ vďačí Volkswagen svojmu niekdajšiemu výkonnému riaditeľovi Herbertovi Diessovi. Ten doslova „zbožňoval“ šéfa Tesly Elona Muska a rozhodol sa, že z Volkswagenu urobí európsku „Teslu“. A to za každú cenu. Volkswagen sa totiž chcel zároveň zapáčiť politikom a zbaviť sa imidžu „zlej a špinavej“ automobilky, ktorý získal so smutne známou emisnou aférou Dieselgate. Tá prepukla v roku 2015 a napokon koncern stála nielen celosvetovú reputáciu, ale aj vyše 33 miliárd eur. A elektromobily boli na jej prekrytie ideálne.
Ale akosi to nefungovalo. Koncern „lial“ do vývoja a výroby elektromobilov desiatky miliárd eur, ale tie sa akosi nevracali späť. Správnu radu koncernu VW tento situácia začala vážne znepokojovať a už koncom novembra 2021 sa pod Diessom začala triasť stolička. Varovanie však nezabralo a Diess ešte v máji 2022 vyhlasoval, že Volkswagen sa stane v roku 2025 najväčším producentom elektromobilov na svete a predbehne aj Teslu. Akcionárom došla trpezlivosť a v júli 2022 ho z pozície výkonného riaditeľa odvolali. Jeho pozíciu prevzal šéf Porsche Oliver Blume. Ten elektromobilitu nespochybňuje, no tvrdí, že sa čisto na elektromobily spoliehať nemožno.
Čítajte viac Zemetrasenie vo Volkswagene. Zatvoriť chce celé fabriky. Kde sa bude prepúšťať?Najmä v súčasnej situácii, keď ľudia bojujú s obrovským nárastom cien a poklesom záujmu o elektrické autá. Nehovoriac už o tom, že nemecká vláda koncom roku 2023 nečakane ukončila dotovanie elektromobilov nielen pre firmy, ale aj pre súkromníkov. To bol pre elektrické plány VW klinec do rakvy, záujem o elektromobily totiž na najväčšom najdôležitejšom európskom trhu radikálne klesol. Napríklad v júli 2024 to bolo takmer o 37 percent. A Volkswagen sa ocitol vo vážnych problémoch. Firme chýba hotovosť, zdroje na dotovanie výroby stratových elektromobilov a aj objednávky, ktoré by vyťažili kapacitu koncernových fabrík. A tak sa niet čo diviť, že niektoré z nich bude musieť skôr či neskôr zatvoriť.
Či chce, či nie, Volkswagen musí opustiť cestu, jednostranne zameranú na elektromobilitu, pretože je aktuálne slepá. Aj napriek obrovskej podpore elektrických áut, do ktorej investuje miliardy, sa mu úplne nedarí na trhu s elektrickými autami preraziť. Umelo oslabovať žiadaný produkt ako je Golf a na jeho úkor protežovať komerčný „prepadák“ akým je ID.3 sa ukázalo ako je cesta do pekla.
Čítajte viac Neuveriteľné: VW opäť odkladá uvedenie kľúčového elektroauta Trinity. Teraz až do budúcej dekádyVedenie nemeckého koncernu a aj samotného Volkswagenu čaká séria dôležitých rozhodnutí, ktoré by mali koncernu a aj značke VW prinavrátiť dôveru. A niektoré z týchto rozhodnutí budú bolieť tak, ako bolí každý ozdravný plán, ak má fungovať. Volkswagen musí prestať považovať spaľovacie autá za menejcenné, mal by prehodnotiť svoje rozhodnutie utlmiť vývoj spaľovacích motorov, kde má obrovské know-how, klientom poskytnúť nové modely, ktoré nebudú prinášať len kozmetické vylepšenia, neredukovať nezmysleným spôsobom vlastné portfólio a popritom rozumným spôsobom rozširovať ponuku elektrických áut. Pretože ak tak neurobí, čakajú ho podľa nás naozaj ťažké časy.