Aj napriek súčasnému klesajúcemu záujmu o elektrické autá je Mercedes-Benz presvedčený, že v roku 2030 by mohla byť každá druhá dodávka, ktorú predá, čisto elektrická. Preto pre ne pripravuje aj novú platformu VAN.EA. Prvé na nej postavené autá by sa na trh mohli dostať už v roku 2026.
Aby tieto dodávky boli efektívne, mal by byť ich elektrický dojazd vyše 500 kilometrov (podľa WLTP). Vyrábať by sa mali s elektromotorom na prednej náprave, v strede pod podvozkom bude batéria s rôznymi kapacitami a platforma bude pripravená aj pre pohon 4×4, keď bude druhý motor umiestnený na zadnej náprave.
Nemecká automobilka zároveň s uvedením tejto platformy plánuje zjednodušiť a sprehľadniť portfólio dodávok a ich rôznych variantov – a to až o polovicu.
Čítajte viac Test: Mercedes Vito a Ford Tourneo. Vyskúšali sme dva rodinné vany s pohonom 4x4V rámci základného delenia bude existovať platforma VAN.EA-P. Ide o modifikáciu pre súkromné luxusné vany strednej veľkosti s dojazdom výrazne nad 500 km. Na trhu sa objaví s technológiou automatizovaného riadenia SAE úrovne 2, pričom úroveň 3 sa plánuje do roku 2030. Táto platforma tiež umožní spoločnosti odlíšiť vonkajší dizajn osobných a úžitkových modelov.
Úžitkové dodávky budú využívať modifikáciu VAN.EA-C, ktorá bude navrhnutá s ohľadom na funkčnosť, dojazd, nákladový priestor, jeho variabilitu a nosnosť. Ďalej využije škálovateľnú konštrukciu pre vozidlá, ako sú sanitky a obytné vozidlá. Dodávky sa na trhu objavia aj s úrovňou autonómneho riadenia SAE 2. Spoločnosť však verí, že do konca desaťročia realizuje technológiu úrovne 4. Tieto dodávky by mali využívať nový operačný systém MB.OS, ktorý umožní aj inštaláciu aplikácií tretích strán, napríklad kuriérskych spoločností.
Vany na novej platforme by sa mali vyrábať v Poľsku, konkrétne v meste Jawor, kde už teraz Mercedes-Benz Cars vyrába spaľovacie motory a od roku 2021 aj batériové systémy. Len pre zaujímavosť – do januára 2024 závod vyrobil milión motorov, ktoré poháňajú takmer všetky modely Mercedesu-Benz od triedy A, CLA, GLA, cez triedu B až po triedy C, GLC, triedu E a triedu S.
Závod bude štvrtou európskou továrňou divízie Mercedes-Benz Vans a prvou, ktorú automobilka reorganizuje tak, aby vyrábala výlučne elektrické dodávky postavené na platforme VAN.EA.