Lízing elektromobilov v Európe kolabuje, niektorým spoločnostiam hrozí krach

Lízingové splátky za elektromobily začali radikálne rásť, pretože ich predajná cena pri predaji po ukončení lízingu oproti odhadom lízingoviek výrazne klesla.

06.09.2024 16:00
1487168993 Foto:
Reálna zostatková hodnota elektromobilov je oveľa nižšia, než lízingovky pôvodne rátali. Predávajú ich so stratou.
debata (54)

Asi nie je tajomstvom, že predaj elektromobilov v Európe „ťahajú“ hlavne firmy a podnikatelia, pričom mnohí si pri ich zadovážení volia operatívny lízing. A práve táto forma zadovažovania elektroáut je v hlbokej kríze. Niektoré spoločnosti, zamerané na lízing elektromobilov hovoria, že s ním budú musieť skončiť. Dôvod je prozaický – extrémne nízka hodnota elektromobilov po spätnom odkupe a ich následnom opätovnom predaji.

Nie je to žiaden hoax od odporcov elektromobilov, ale výsledok prieskumu renomovanej spravodajskej agentúry Reuters medzi európskymi lízingovými spoločnosťami. Tie už varovali vládnych regulátorov a manažérov automobilového priemyslu, že trh nie je pripravený na rýchlosť prechodu na vozidlá elektromobily, čo spôsobuje radikálny pokles ceny jazdených elektroát. Podľa nich regulátori musia spomaliť prechod na elektromobily, pretože obrovské straty spojené s ich odpismi a ďalším odpredajom začínajú existenčne ohrozovať nielen malé, ale už aj veľké lízingové spoločnosti.

Horacio-Pagani Čítajte viac Šéf Pagani: Hybrid ani elektromobil nevyrobíme. Nikto ich totiž nechce

„Keby sme boli veľmi, veľmi tvrdo tlačení, že všetko musí byť príliš skoro elektrické… naši akcionári povedia ‚nechceme riskovať‘ a opustili by sme trh,“ povedal pre Reuters Tim Albertsen , šéf lízingovej spoločnosti Ayvens, ktorej európska flotila má približne 3,4 milióna áut, pričom 10 percent z nich tvoria elektromobily.

V súčasnosti je väčšina nových registrácií elektromobilov od komerčných flotíl a lízingových spoločností, keďže podniky sa snažia profitovať z lukratívnych daňových úľav na elektromobily a z hľadiska marketingu posilniť svoju „zelenú“ dôveryhodnosť. Podľa údajov, ktoré agentúre Reuters poskytla dátová spoločnosť Autovista, klesla cena jazdených elektromobilov oproti dobe pred pandémiou približne o štvrtinu, zatiaľ čo cena jazdených spaľovacích áut stúpla priemerne o 15 percent.

A výsledok? Autopožičovňa Hertz hlási straty vo výške približne 150 miliónov za približne 20 000 elektro­mobilov, ktoré predáva za výrazne nižšie ceny, než pri pôvodných kalkuláciách. Sixt tvrdí, že nižšia zostatková hodnota elektromobilov znížila jeho zisk v roku 2023 o 40 mili­ónov eur.

volvo bateria Čítajte viac Batérie zlacneli od roku 2008 o 90 %. Prečo nie elektromobily?

V reakcii na túto situáciu musia lízingové spoločnosti zvýšiť zákazníkom náklady na prenájom elektromobilov, ktorý tak prestáva byť atraktívny. Napríklad na najväčšom európskom automobilovom trhu v Nemecku ukazujú údaje, ktoré agentúre Reuters poskytol think tank CAR Center Automotive Research, že ceny prenájmu elektromobilov na lízing za posledné tri roky výrazne vzrástli.

Aby sme boli konkrétni: v auguste 2021 bola mesačná splátka pri operatívnom lízingu za elektromobil v cene 45 000 eur 284 eur mesačne, čo je výrazne menej než 473 eur za ekvivalentné spaľovacie auto. V súčasnosti sa však splátka sa vyššie uvedený elektromobil viac ako zdvojnásobila na na 621 eur, zatiaľ čo na porovnateľné auto so spaľovacím motorom mierne klesla na 468 eur. Toto spolu s rušením, respektíve výrazným znižovaním dotácií na elektromobily v mnohých európskych krajinách, je dôvodom výrazného poklesu záujmu o ne, ktorý evidujeme prakticky od začiatku roku.

54 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #predaj elektromobilov #lízing elektromobilov
Články podľa značiek