Nedávno sme písali o tom, že Shell zlikvidoval v Kalifornii prakticky celú svoju sieť vodíkových čerpacích staníc a len pred pár dňami o tom, ako v susednom Česku de facto rezignovali na vodík a znížili odhadovaný počet vodíkových áut na českých cestách smerom nadol o vyše 90 percent.
Naši západní susedia si pôvodne mysleli, že v roku 2030 bude po ich cestách jazdiť 40– až 50-tisíc vodíkových áut a k tomu približne tisíc vodíkových autobusov. Realita je však celkom iná. Podľa aktualizovaných odhadov by v roku 2030 malo po českých cestách jazdiť približne tritisíc vodíkových áut, 800 vodíkových dodávok a 200 autobusov. Neznamená to však, že vodík je „mŕtvy“. Najmä ak sa na rozšírení spolupráce na vodíkových článkoch dohodla najväčšia svetová automobilka s jedným z najväčších európskych technologických inovátorov.
Čítajte viac Shell v USA zrušil takmer celú vodíkovú sieť. Zákazníci sú v šokuVo štvrtok 5. septembra sa totiž uskutočnila digitálna tlačová konferencia s viceprezidentom BMW Michaelom Rathom, zodpovedným za vývoj vodíkových vozidiel. Počas nej Oliver Zipse, predseda predstavenstva spoločnosti BMW a Koji Sato, prezident Toyota Motor Corporation oznámili rozšírenie spolupráce oboch automobiliek na vodíkovom pohone, predovšetkým na vývoji palivových článkov novej generácie, ktoré by mali byť nasadené ako v osobných, tak aj v úžitkových autách.
Následne Michael Rath objasnil význam vodíku pre automobilku BMW, načrtol niektoré jej budúce kroky a potvrdil, že BMW predstaví svoje prvé sériové auto na vodík v roku 2028, teda približne o štyri roky. Následne odpovedal aj na otázky zúčastnených novinárov. V rámci nich napríklad potvrdil, že vodíkový pohon nie je vyvíjaný pre jedno auto a ani jednu kategóriu. Keďže BMW už niekoľko rokov experimentuje s vodíkom poháňaným modelom X5 (s ktorým sme mali možnosť pred časom sa na krátko zviesť), je predpoklad, že sa objaví práve v SUV. Rath však povedal, že vodíkový pohon vyvíjajú ako modulárny a nie je žiadny technický problém, aby sa objavil aj v sedanoch a mohol by byť taktiež súčasťou modelov Neue Klasse.
Čítajte viac Exkluzívne: Previezli sme sa v prototype vodíkového BMW iX5Prioritou BMW je taktiež využívanie čistého zeleného vodíka a technológiu vodíkových palivových článkoch uprednostňujú pred vodíkovými spaľovacími motormi. Pri vodíku je oproti elektromobilom výhodou rýchle tankovanie, ktoré zaberie približne 5 minút. O efektivite vodíka ako paliva ťažko hovoriť, keďže je zatiaľ minimálne rozšírený a ceny sú stanovené viac-menej úzusom, neodvíjajú sa od reálnej spotreby a nákladov na produkciu vo veľkom.
Pohybujú sa v pomerne výraznom rozpätí aj vzhľadom na to, ako je vodík získavaný, najdrahší je samozrejme zelený. Ceny sa podľa Ratha v súčasnosti pohybujú približne v rozpätí od 10 do 15 eur za kilogram, dojazd na kilogram vodika sa blíži 100 kilometrom a tak sa ceny za 100 odjazdených „vodíkových“ kilometrov neodlišujú dramaticky od cien, ktoré zaplatíte za benzín.
Čítajte viac Europoslanci chcú radikálne navýšiť počet rýchlonabíjačiek a vodíkových čerpačiekProblémom je skôr infraštruktúra, teda plniace stanice. To je druhá zásadná oblasť, v ktorej plánuje BMW úzko spolupracovať s Toyotou. AJ preto mníchovská automobilka odkladá uvedenie vodíkového modelu na rok 2028, keď by už mala byť plniaca infraštruktúra dostupnejšia.