Vo VW to vrie. Zamestnanci ‘ukradli‘ kľúče od 300 elektrických Audi

Zatváranie nadbytočných závodov koncernu Volkswagen hrozí nielen v Nemecku, ale aj v Belgicku. Kým nemecké odbory zatiaľ len zvažujú štrajk, zamestnanci bruselského závodu Audi už vzali situáciu do vlastných rúk – doslovne.

10.09.2024 16:00
Audi Brusel Foto:
Továrni koncernu VW v Bruseli, kde sa vyrábajú elektrické Audi Q8 e-tron, hrozí koniec. Linky momentálne stoja.
debata (97)

Koncern VW, najmä jeho materská značka, sa otriasa v základoch. Dôvodom je, že predaj áut je stále o pätinu nižší v porovnaní s predpandemickým obdobím, a odbyt elektromobilov nerastie ani zďaleka tak, ako sa pôvodne predpokladalo. Do toho všetkého vstupuje lacná čínska konkurencia. Situácia je natoľko vážna, že finančný šéf značky Arno Antlitz vyhlásil, že automobilka má na záchranu maximálne dva roky. Táto záchrana má spočívať v drastickom znížení nákladov až o 10 miliárd eur. Vedenie Volkswagenu preto plánuje zrušiť väčšinu zmlúv s odbormi, ktoré garantovali udržanie zamestnanosti do konca dekády, a tiež zatvoriť dva závody v Nemecku, čo je bezprecedentné. Malo by ísť o výrobné závody v Drážďanoch, Osnabruku, kde sa vyrába aj elektrický ID.3. Šušká sa však aj o ďalších – v Chemnitzi, Kaseli a tiež v Salzgitteri.

Audi Q5 - 2024 Čítajte viac Audi Q5: Tretia generácia je verná ‘spaľovákom‘. Nechýba ani 6-valec

Bol by to však logický krok. Koncern má totiž celkovú výrobnú kapacitu 14 miliónov áut, no vlani vyrobil približne len deväť miliónov vozidiel. Samotný Volkswagen predáva asi o pol milióna áut ročne menej, ako je schopný vyrobiť. S radikálnymi krokmi však nesúhlasia zamestnanci. Odbory, najmä odborový zväz IG Metall, už v Nemecku pohrozili, že ak sa vedenie podniku nezapojí do konštruktívnych rozhovorov, môže v decembri čeliť masívnemu štrajku 500 000 zames­tnancov. V Bruseli, kde má koncern fabriku dlhodobo problémovú a málo vyťaženú fabriku Audi vyrábajúcu luxusné elektromobily Q8 e-tron a ktorej tiež hrozí zatvorenie, však zamestnanci zašli ešte ďalej. Minulý piatok viedli neúspešné rozhovory s vedením, čo viedlo k rozhodnutiu, že nenastúpia po odstávke do práce.

Audi RS3 Sportback - 2025 Čítajte viac Audi RS3: Vynovený hothatch má 400 koní a rekord na Nürburgringu

A čo viac – ako uvádza VTM Nieuws, medzitým pracovníci závodu zadržali kľúče od vyrobených aj nedokončených vozidiel. Má ísť o 200 až 300 áut, ktoré podľa „vzbúrencov“ neopustia továreň, kým nedostanú informácie o budúcnosti podniku. Zamestnanci tak reagovali na nedávne oznámenie, že materská spoločnosť nepridelí podniku výrobu žiadneho nového modelu, čo by znamenalo, že jedinou záchranou je predaj bruselskej fabriky inej automobilke. „Momentálne vyšetrujeme, čo sa presne stalo,“ povedal Peter D'hoore, hovorca Audi Brusel. „Chápeme, že ľudia majú obavy a reagujú emotívne. Vyzývame však všetkých zamestnancov, aby si zachovali zdravý rozum.“

Audi S6 Sportback e-tron - 2024 Čítajte viac Audi A6/S6 e-tron: ‘Spaľováky‘ sú minulosťou. Dlhý dojazd vraj nie

V súčasnosti pracuje v bruselskom závode vyše 3 000 ľudí. Ak sa nenájde kupec a závod zatvoria, už v októbri by mohlo prísť o prácu približne 1 500 zamestnancov, pričom v budúcom roku by mali prepustiť ďalších vyše 1 100. K defi­nitívnemu odchodu by mohlo dôjsť na konci roka 2025. Teraz to vyzerá tak, že vedenie Audi sa nemieni podrobiť tlaku. Vysvitlo totiž, že autá chcelo z podniku vyviezť aj bez kľúčov. Zástupca odborového zväzu Jan Baetens (ACV-Metea) s poľutovaním zareagoval na protiakciu vedenia: „Zobrali sme kľúče, aby sme viedli sociálny dialóg pokojne. Ak chce vedenie teraz odstrániť autá, nemôžeme zaručiť bezpečnosť ani pokoj. Je to škoda a očakávam nepriaznivé reakcie personálu.“ Situácia tak ostáva veľmi napätá.

Audi A5 Avant - 2024 Čítajte viac Audi A5: Zabudnite na A4. Toto auto ho nahrádza

© Autorské práva vyhradené

97 debata chyba
Viac na túto tému: #prepúšťanie #Volkswagen #Brusel #Audi #VW #štrajk #hromadné prepúšťanie #Audi Q8 e-tron
Články podľa značiek