Od roku 2025 Európska únia zníži súčasný flotilový emisný priemer, platný od roku 2020, zo 116 gramov CO₂/km na 93,5 gramu. To znamená, že autá by mali mať priemernú spotrebu asi štyri litre paliva na 100 km. Samozrejme, z technologického hľadiska je to fikcia. No nie z pohľadu pokút. Každý gram navyše z každého predaného auta bude Brusel trestať sankciou 95 eur. Automobilky pritom platia pokuty už dnes. Napríklad Volkswagen má pre slabý predaj elektromobilov priemer 123 gramov a Ford 125 gramov. Nad plánovaným limitom 93,5 gramu sú aj Toyota (105 g), BMW (106 g), Stellantis (113 g) a Renault (114 g). Výnimkou je Tesla alebo čínske Geely (Volvo, Lotus, Polestar, Lynk & Co, Zeekr…), ktoré sa zameriavajú buď na predaj čistých elektromobilov, alebo plug-in hybridov.
Čítajte viac Dataforce: Pokuty za emisie najviac zasiahnu Ford a VW. Pritom velebili elektromobilyNa aké pokuty sa teda majú automobilky pripraviť? To sa pokúsil spočítať šéf Renaultu a zároveň šéf Európskej asociácie výrobcov áut (ACEA) Luca de Meo. Dospel k šialenému číslu. „Ak predaj elektrických vozidiel zostane na dnešnej úrovni, európsky automobilový priemysel bude možno musieť zaplatiť 15 miliárd eur na pokutách alebo sa vzdať výroby vyše 2,5 milióna áut,“ povedal de Meo pre rozhlasovú stanicu France Inter 7. septembra. „Rýchlosť prijatia elektromobilov je polovičná v porovnaní s tým, čo by sme potrebovali na dosiahnutie cieľov, ktoré by nám umožnili neplatiť pokuty,“ dodal. Práve elektromobily s nulovou produkciou CO2 dokážu priemer účinne znížiť, lenže v poslednom čase ich predaj stagnuje. Pre veľké automobilky to môže znamenať sankcie v stovkách miliónov eur, ktoré budú musieť premietnuť do cien.
Čítajte viac Emisie áut za posledných 12 rokov neklesli. Efektívne pohony zabila nadváha„Každý hovorí o roku 2035, ale mali by sme hovoriť o roku 2025, pretože už teraz bojujeme. Musíme dostať trochu flexibility. Stanovenie termínov a pokút bez toho, aby sme to boli schopní zvládnuť, je veľmi, veľmi nebezpečné,“ varoval de Meo. Automobilky totiž môžu vyrábať elektrické autá, ale nemôžu prinútiť zákazníkov, aby si ich kúpili. Najväčšou bariérou sú ich vysoké ceny, rýchla strata hodnoty pre degradáciu batérií a nedostatočná sieť nabíjacích staníc. Druhou možnosťou, ako znížiť pokuty, je dorovnať priemer znížením výroby áut so spaľovacím motorom, teda o spomínaných 2,5 milióna kusov. To by však malo za následok vlnu prepúšťania. Automobilky majú pritom už dnes nadbytočné výrobné kapacity. tačí sa pozrieť na súčasné dianie v koncerne VW, ktorý plánuje zatvoriť hneď niekoľko fabrík, dokonca v Nemecku.