Už v júli bolo zrejmé, že napriek sankciám sa do Ruska opäť vo veľkom vracajú modely Volkswagenu. Nenesú však logo materskej značky. Ide o produkty spoločného podniku Volkswagenu a čínskej automobilky FAW, ktorý vznikol v roku 2019. Do Ruska vozí Jetta modely VA3, VS5 a VS7, čo sú preznačkované modely Škoda Rapid, Karoq a Kodiaq, či ak chcete Polo alebo VW Taos. Mimochodom, práve vznik novej čínskej značky Volkswagenu položil v Číne na lopatky samotnú Škodu. Lowcostové modely Jetta ponúkali totiž čínskym zákazníkom podobnú kvalitu, ale za oveľa nižšiu cenu. A teraz sekajú kariéru v Rusku.
Čítajte viac Volkswageny sa opäť predávajú v Rusku. Koncern sa dištancujePochopiteľne, že predaj Jeety v tejto krajine si všimlo viacero nemeckých médií. A neboli nadšené. Zeit napríklad napísal, že sa „zdá nepravdepodobné, že by k takémuto kroku mohlo dôjsť bez vedomia Volkswagenu“. FAV má síce v spoločnom podniku majoritný podiel, ale nerešpektovať nemeckého partnera by bolo netaktické. Zeit naráža na to, že masový dovoz Jetty do Ruska musí mať tichý súhlas vedenia koncernu. Ten sa ale od kauzy dištancuje. V reakcii reagoval veľmi nejednoznačne vetou, že „Volkswagen netoleruje neoprávnené obchodovanie s jeho produktmi a robí všetko preto, aby takýmto praktikám zabránil“. Od roku 2022, keď nadobudli platnosť sankcie, vraj nevyviezol do Ruska žiadne vozidlá.
Realita je ale úplne odlišná. Jeety sa v Rusku predávajú masovo, nejde teda len o nejaký individuálny či paralelný dovoz. V tejto krajine má značka až 101 predajcov, čo nie je málo. Ponuku a ceny si môžete pozrieť na ruskej webovej stránke www.jetta-motor.ru. Tá sa, mimochodom, po zverejnení podozrení premenovala z pôvodnej www.jetta-motors.ru. Rozdiel je v jedinom písmene a v tom, že na stránke už nenájdete zmienku o tom, že ide o doménu firmy FAW Eastern Europe, teda spoločného podniku FAV a Volkswagenu. Zdá sa teda, že aj takto sa snaží ktosi maskovať skutočnosť, že nemecké technológie, napriek sankciám, figurujú vo veľkom na ruskom trhu.