Toto je 10 najlepších motorov roka. Európa vôbec nestíha

Aktuálny ročník ankety International engine of the Year má desať víťazov. Nechýba ani mastodont s objemom 6,2 litra. Je vôbec rok 2024?

11.09.2024 14:00
debata (5)
Raritou medzi motormi roka je 6,2-litrový... Foto: SITA/AP, General Motors
Chevrolet Corvette - motor LT2 Raritou medzi motormi roka je 6,2-litrový 8-valec v Chevrolete Corvette E-Ray.
Chevrolet Corvette E-Ray - 2023 Foto: Chevrolet
Chevrolet Corvette E-Ray - 2023 Chevrolet Corvette E-Ray - 2023

Pravidelná anketa o najlepšie motory roka má 30-ročnú históriu. A mení sa spolu s tým, ako sa mení automobilový priemysel. Tento rok do nej bolo prihlásených 34 nových pohonných jednotiek. Deväť bolo čisto spaľovacích, 13 čisto elektrických a 25 elektrifiko­vaných – vrátane šiestich hybridných a šiestich plug-in hybridných. Ponuka siahala od malého 3-valca s objemom 1,2 až po obrí motor 6,2 V8.

Matteo Salvini Čítajte viac Zrušenie zákazu spaľovacích motorov v EÚ už žiada aj taliansky podpredseda vlády

A ako to dopadlo? Asi by ste si mysleli, že v súčasnosti budú hrať prím elektromotory, ale je to naopak. Z desiatich ocenených pohonov sú len dva čisto elektrické. Získala ich Kia za pohon elektrického SUV EV9 GT a Hyundai za pohon v poriadne nadupanom crossoveri Ioniq 5 N. Za spomínaným 6,2-litrovým 8-valcom stojí Chevrolet a jeho kupé Corvette E-Ray, kde je spaľovací motor súčasťou hybridného systému. Šesťvalcov bolo viac. Ocenenie si odnáša motor 3,0 TwinPower Turbo v BMW X5 xDrive50e, motor 3,5 V6 v pikape Forde F-150 a motor 3,0 V6 v pikape Ram 1500.

Nechýba ani 3-valec v nadupanej Toyote Corolla GR. Foto: Toyota
Toyota GR Corolla 3 Nechýba ani 3-valec v nadupanej Toyote Corolla GR.
Toyota GR Corolla Foto: Toyota
Toyota GR Corolla 6 Toyota GR Corolla

Štvorvalce reprezentuje hybridný pohon 2,0 e:HEV v novej Honde Civic, ale aj 2,5-litrový agregát Toyoty v Camry XSE AWD. Oba sa zaobídu bez turbodúchadla. No a nechýba ani 3-valec. Nie je však rozhodne obyčajný. Ide o preplňovaný agregát 1,6 v ostrej Corolle GR. Ako vidieť, z európskych automobiliek bodovalo jedine BMW. Je to tak trochu varovanie a možno aj odraz toho, že európske automobilky akosi rezignovali na vývoj spaľovacích motorov. Za posledný rok neprišli so žiadnou novinkou, ktorá by vedela presvedčiť odbornú porotu.

Nórsko - elektrické autá Čítajte viac V Nórsku sa v júli predalo len 45 áut na benzín. Ukazujú, čo elektromobily zatiaľ nedokážu

A čo je horšie, nepodarilo sa im to ani s elektrickými či elektrifikovanými pohonmi, hoci svoje želiezko v ohni mal napríklad Volkswagen v podobe pohonu pre ID.4 Pro, Mercedes-Benz s plug-in hybridným pohonom pre S 63 PHEV alebo Porsche s plug-in hybridom pre Cayenne E-Hybrid. Víťazi budú slávnostne vyhlásení 10. októbra v kongresovom centre Huntington Palace v centre Detroitu. Pri príležitosti 30. ročníka súťaže bude ocenená aj automobilka, ktorá získala najväčší počet cien v histórii súťaže.

Víťazi ankety Najlepší motor roka 2024

Motor Model
3.0L Turbocharged I-6 PHEV BMW X5 xDrive50e
6.2L V-8 HEV Chevrolet Corvette E-Ray
3.5L Turbocharged V-6 HEV Ford F-150 PowerBoost
2.0L I-4 HEV Honda Civic Hybrid
Elektrický pohonný systém Hyundai Ioniq 5 N AWD
Elektrický pohonný systém Kia EV9 GT
3.0L Turbocharged V-6 HEV Porsche Cayenne E-Hybrid
3.0L Turbocharged I-6 Ram 1500 Tungsten
2.5L I-4 HEV Toyota Camry XSE AWD
1.6L Turbocharged I-3 Toyota Corolla GR

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Toyota #Hyundai #BMW #Ford #Chverolet #Motor roka #International Engine of the Year #RAM
Články podľa značiek