Začiatkom júla sme písali, že BMW koncom júna zrušilo objednávku na batérie pre elektromobily v hodnote dvoch miliárd eur od Northvoltu. Podľa zdrojov oboznámených s problematikou sa tak rozhodli vzhľadom na problémy švédskej spoločnosti s rozbehnutím sériovej výroby, s ktorou mešká de facto už dva roky, pričom zmluva na dodávku bola podpísaná už v roku 2020.
Vyzerá to tak, že problémy Northvoltu, ktorý chcel byť „najzelenším“ výrobcom batérií na svete sú oveľa vážnejšie. Úrady v priebehu tohto roku na základe novinárskych zistení odhalili, že vo fabrike Northvolt Ett s viac ako 3 500 zamestnancami v severošvédskom meste Skellefteå prišlo od roku 2019 k 26 vážnym zraneniam, vrátane dvoch smrteľných úrazov. To je štatisticky úplný extrém, mnohé automobilové fabriky podobnej veľkosti fungujú totiž s takmer nulovým počtom vážnych zranení.
Novinári z denníku Dagens Nyheter sa dostali k záznamom o nehodách, ktoré zahŕňajú dve úmrtia, stratu ruky alebo jej časti, vniknutie chemikálií do očí alebo poleptanie iných častí tela, výbuchy, požiare a vdýchnutia nebezpečných látok alebo dymu. Evidujú aj ďalšie tri prípady úmrtí zamestnancov krátko potom, čo sa vrátili zo smeny. Všetky tri náhle úmrtia polícia začala prešetrovať.
Zdroje zvnútra spoločnosti novinárom tvrdili, že továreň je jednoznačne nebezpečná – často sú niektoré stroje nefunkčné, čiastočne alebo úplne sa odstavuje výroba kvôli rizikám zranení, zamestnanci nemajú adekvátne ochranné pracovné oblečenie a riziká sa interne pred nimi zľahčujú.
Čítajte viac Varta je pred krachom zachránená. Väčšinový podiel prevezme Porsche, akcionári majú smoluK jednému z úmrtí napríklad prišlo v novembri 2023, pretože 25-ročný zamestnanec nedostal ohňovzdorný odev pri vykonávaní údržby na stroji, ktorý vybuchol. Zamestnanec neskôr zomrel v nemocnici na následky popálenín. Interné hodnotenie rizík spoločnosti Northvolt hovorilo, že neexistuje žiadne riziko výbuchu – a to aj napriek tomu, že zamestnanci už predtým požadovali vhodné ochranné odevy kvôli obavám z možného požiaru.
Northvolt reagoval, že podľa nich nijako nevyčnievajú počtom úmrtí a zranení z priemeru. Fabriku založili dvaja bývalí manažéri Tesly, ktorí uznali, že spoločnosť sa snaží rásť rýchlo, no s maximálnym ohľadom na životné prostredie a zdravie zamestnancov.
Po BMW však znížili objednávky na batérie od Northvoltu aj ďalšie spoločnosti a ten sa ocitá v problémoch. Švédsky výrobca batérií pre elektromobily oznámil, že zredukuje náklady, čo sa dotkne aj pracovných miest. Preskúma takisto budúce strategické partnerstvá, keďže pokračuje v obmedzovaní svojej rýchlej expanzie. „Tieto opatrenia odrážajú náročné makroekonomické prostredie a následné prehodnotenie krátkodobých priorít spoločnosti Northvolt,“ uvádza sa vo vyhlásení, podľa ktorého cieľom spoločnosti je zabezpečiť prevádzku, zlepšiť finančnú stabilitu a posilniť výkonnosť.
„Mechanizmy na úsporu nákladov budú, žiaľ, zahŕňať niektoré ťažké rozhodnutia o veľkosti našej pracovnej sily, ktorá by zodpovedala potrebám obmedzeného rozsahu prevádzky,“ vyhlásil generálny riaditeľ Peter Carlsson. Zníženie nákladov zahŕňa aj zastavenie výroby aktívneho materiálu pre katódy v problematickej gigatovárni v Skelleftea vo Švédsku. Spoločnosť nespresnila, o koľko zníži počet zamestnancov. Tento krok nadväzuje na nedávne vyhlásenie Northvoltu, že ruší plány na vybudovanie zariadenia na výrobu katódového materiálu vo švédskom Borlange.