Trh s elektromobilmi v Nemecku kolabuje. V hre sú opät dotácie

Dotácie by sa po novom nemali vzťahovať na Teslu alebo čínsky BYD, ale iba na elektromobily vyrobené v Nemecku, tvrdí saský predseda vlády Stephan Weil.

13.09.2024 12:00
elektromobil Foto:
Dotácie skončili a Nemci prakticky prestali kupovať elektromobily. Politici teraz hľadajú spôsob, ako záujem o ne obnoviť.
debata (64)

Nemci najprv zrušili dotácie na elektromobily pre firmy a koncom minulého roku nečakane aj pre súkromných záujemcov. A odvtedy predaj elektrických vozidiel v Nemecku sústavne klesá, no v júli zatiaľ klesol najvýraznejšie – v medziročnom porovnaní až o 37 percenta na 30 762 kusov. Len pre zaujímavosť – v rovnakom období predaj áut so spaľovacími motormi vzrástol o 7 percent. Dáta zverejnil nemecký federálny úrad pre automobilovú dopravu KBA .

A prudký pokles záujmu o elektrické autá tvrdo zasiahol koncern Volkswagen, ktorý na ne vsadil doslova všetko. Aktuálne je v hlbokej kríze, takmer naisto sa nevyhne hromadnému prepúšťaniu a zrejme bude musieť zatvoriť aj niektoré európske fabriky. Niekdajšia pýcha nemeckého priemyslu momentálne doslova bojuje o prežitie. A to už začína znepokojovať nielen zamestnancov a odborárov, ale aj politikov.

Predseda vlády spolkovej krajiny Dolné Sasko Stephan Weil pre denník Hannoversche Allgemeine Zeitung povedal, že nové dotácie by sa nemali vzťahovať na americkú automobilku Tesla alebo čínskeho výrobcu BYD, ale na vozidlá vyrobené v Nemecku. „Musíme nájsť riešenia, ktoré budú v súlade s európskym právom a zachovajú spravodlivú hospodársku súťaž,“ doplnil s tým, že elektromobily by mali aj naďalej zostať dostupné aj pre ľudí s nižšími príjmami. Tí chcú zaviesť dotácie na elektromobily, vyrobené v Nemecku.

Audi Brusel Čítajte viac Vo VW to vrie. Zamestnanci ‘ukradli‘ kľúče od 300 elektrických Audi

Weil už skôr v rozhovore pre Neue Osnabrücker Zeitung povedal: „Nie je správne kritizovať na jednej strane štátnu podporu Číny pre čínske vozidlá a na druhej strane požadovať dodatočné štátne stimuly pre čínske vozidlá tu v Nemecku. To by určite Číňanov pobavilo.“

A prečo predseda vlády Dolného Saska tak bojuje za dotácie? Spolková krajina Dolné Sasko totiž vlastní 20 percent hlasovacích práv v koncerne Volkswagen. V dozornej rade za ňu sedí práve predseda vlády Stephan Weil (SPD) a jeho zástupkyňa Julia Willie Hamburgová zo strany Zelených.

Facebook X.com 64 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Volkswagen #dotácie na elektromobily
Články podľa značiek