Vyše 1,5 milióna automobilov BMW naprieč celým modelovým spektrom musí podstúpiť rozsiahlu zvolávaciu akciu, ktorá bude mníchovskú automobilku stáť „vysokú trojcifernú sumu v miliónoch eur“. Ide o tak veľké peniaze, že BMW dokonca kvôli tejto zvolávačke (a čiastočne aj kvôli klesajúcemu odbytu v Číne) znížilo očakávaný tohtoročný prevádzkový zisk. Zisková marža pred úrokmi a zdanením v tomto roku pravdepodobne dosiahne len 6 až 7 %, pričom doterajšia prognóza bola 8 až 10 %. BMW taktiež oznámilo, že medziročne zrejme príde k poklesu dodávok nových áut, hoci pôvodne automobilka očakávala opak.
Problém sa týka integrovaného brzdového systému (IBS), dodávaného spoločnosťou Continental. Tá už potvrdila, že chybný komponent naozaj pochádza od nich. IBS je spoločné označenie pre kombináciu funkcií aktivácie bŕzd, podpory brzdnej sily a ovládania bŕzd do jedného modulu. V praxi to značí, že jeho porucha môže viesť k zníženiu výkonu bŕzd, nesprávne môže fungovať ABS, ESP a a aj rôzne brzdové asistenty. Jednoducho povedané – účinok bŕzd sa môže výrazne znížiť a v niektorých prípadoch sa môže stať, že auto s touto poruchou nebude možné naštartovať.
Aby sme však nešírili paniku – hovorca BMW oznámil, že spoločnosť „vyvinula diagnostický softvér na zistenie hroziacej poruchy bŕzd skôr, ako k nej naozaj dôjde“. Vodiča na ňu upozorní kontrola a zároveň dostane informáciu, aby čo najskôr navštívil servis, kde mu systém bezplatne vymenia. Ak predsa len príde k poruche, ktorá je podľa BMW „veľmi nepravdepodobná“, systém by sa mal tiež vrátiť do „bezpečného režimu“ – ten zaisťuje, že brzdy fungujú, ale vodiči musia pri ich používaní vynaložiť väčšiu silu.
Čítajte viac Test: BMW 520d xDrive Touring – na jednu nádrž aj tisíc kilometrovA ktorých modelov sa problém týka? Ide o autá, vyrobené v období od júna 2022 do augusta 2024. Problém s brzdami má celý modelový rad X (okrem X3 a X4), modelový rad 5 a 7, niektoré elektrické verzie, Mini Cooper a Countryman a dokonca aj Rolls-Royce Spectre.
Z 1,53 milióna problémových áut vlastnia 1,2 milióna klienti a 320 000 je vyrobených, ale nedoručených. Ich dodanie je pozastavené až do výmeny brzdového systému. Najviac problémových áut je v Číne – približne 370 000, 270 000 v USA, 150 000 v Nemecku, 70 000 v Kórei, 60 000 vo Francúzsku a zvyšok je v ostatných, prevažne európskych, krajinách.