Bývalý koncern PSA vytvoril značku DS v snahe prilákať klientelu nemeckých prémiových áut. Taktika lepšie vybavených a lepšie vyzerajúcich Citroënov však príliš nezabrala. Obdobie slávy si DS užívalo určitý čas len v Číne, ale rozhodne nie v Európe. Dnes hľadá svoju novú tvár, iste aj pod tlakom šéfa koncernu Stellantis Carlosa Tavaresa, ktorý sa len nedávno vyjadril, že značiek, ktoré nevedia byť ziskové, sa nekompromisne zbaví. Ako blesk z jasného neba sa tak zjavila nová štúdia DS SM Tribute. Tá sa obracia do minulosti, aby oprášila spomienky na legendárne GT Citroën SM z roku 1970. A možno aj naznačila budúcnosť vlajkovej lode.
V čase premiéry stelesňoval SM so 6-valcovým motorom a hydro-pneumatickým pružením vrchol francúzskych automobilových inovácií. Na ceste bolo SM neprehliadnuteľné vďaka sklenenej prednej „maske“, ktorá ukrývala nielen natáčajúce sa svetlomety, ale aj poznávaciu značku. Za dizajnom aerodynamickej karosérie stál slávny Robert Opron. Dodnes je SM vyhľadávaným zberateľským exemplárom a francúzskou dizajnovou ikonou. Preto neprekvapí, že voľba DS pri reinkarnácii formou konceptu padla práve na SM. Asi takto sa mohla začať celá kariéra značky, ktorá oslavuje desiate výročie vzniku. Deje sa tak ale až dnes. Výsledok pôsobí úchvatne.
DS SM Tribute má rovnako fascinujúce proporcie – širokú a nízku stavbu s klesajúcou líniou presklenej kabíny a čiastočne zakrytými zadnými kolesami. Pôvodnú sklenenú masku nahradil displej s grafikou, ktorá odkazuje na šesť pôvodných reflektorov. Zaujímavé je, že koncept je dĺžkou 4 940 a výškou len 1 340 mm veľmi podobný originálu. Len na šírku pribudlo 140 mm. Väčšie sú aj kolesá s priemerom 22 palcov a aerodynamickými vložkami. Dvojtónové lakovanie je paralelou na originálnu farbu Gold Leaf, s ktorou SM žiarilo na cestách v sedemdesiatych rokoch.
Interiér je rovnako futuristický ako v minulosti. Z originálu prevzal tvar palubnej dosky, len analógové prístroje nahradili displeje. Obrazovkou je aj celá stredová konzola, využívajúca transparentný efekt. Ďalšiu nájdeme na volante steer-by-wire, ktorý je prísľubom autonómneho riadenia. Dokonca aj prešívanie čalúnenia sedadiel evokuje pôvodný SM. Dizajnéri použili laserom gravírovanú kožu. O pohone sa v tlačovej správe nepíše ani slovo. Predpokladáme však, že SM Tribute je čistým elektromobilom. Otázkou je, kam dizajnovou štúdiou DS smeruje. Šušká sa, že vraj pracuje na novom aerodynamickom sedane. Dúfajme, že naň naozaj nájde odvahu.