Tento rok sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) za prvých osem mesiacov zaregistrovalo 61 068 nových osobných áut (kategória M1). Za rovnaké obdobie roku 2023 to bolo 60 945. Ide o nárast na úrovni 0,95 percenta, teda registrácie nových áut evidentne minimálne od júla stagnujú, čo je v súlade s očakávaniami analytikov zo začiatku roku.
Ak sa pozrieme na samotný august, tak v roku 2024 sa v ňom zaregistrovalo 7 107 nových áut, zatiaľ čo pred rokom to bolo 7 487. To značí, že augustové registrácie medziročne poklesli o 5,4 percenta, čo je podstatne lepšie, než júlový výsledok, keď sme zaznamenali pokles na úrovni 15 percent. Značný pokles na úrovni 9 percent bol aj v máji, v júni boli nakrátko registrácie v čiernych číslach, medziročne narástli o 5 percent.
Postupne sa zastavil aj rast podielu elektrifikovaných áut (elektromobily + plug-in hybridy). Za prvých 8 mesiacov roku 2024 sa ich predalo 2 961, čo predstavuje trhový podiel na úrovni 4,85 percenta. Ide o mierny medziročný pokles, v roku 2023 sa ich za prvých osem mesiacov predalo 3 312 a ich podiel na trhu bol na úrovni 5,43 percenta.
Elektromobily na Slovensku prevažovali nad plug-in hybridmi, no po niekoľkých mesiacoch zväčšovania rozdielu medzi oboma kategóriami to začína vyzerať tak, že ľudia opäť začínajú plug-in hybridom prichádzať na chuť, hoci záujem o elektromobily stále nad nimi mierne prevažuje. Aby sme boli konkrétni – po ôsmich mesiacoch sa na Slovensku predalo 1 566 elektromobilov a 1 395 plug-in hybridov. V auguste bol však záujem o obe kategórie takmer vyrovnaný – zaregistrovalo sa v ňom 159 elektromobilov a 156 plug-in hybridov.
Pokiaľ sa pozrieme na čisté elektromobily (BEV), tak za prvých 8 mesiacov sa ich na Slovensku predalo už spomenutých 1 566 kusov, zatiaľ čo pred rokom to bolo 1 438. To značí nárast predaja o 8,9 percenta. To síce nevyzerá zle, no väčšiu výpovednú hodnotu než predané kusy má trhový podiel elektromobilov. Ten bol za prvých osem mesiacov roku 2024 na úrovni 2,56 percenta, zatiaľ čo v rovnakom období roku 2023 to bolo 2,36 percenta. To žiaden extra veľký progres nie je, v počte elektromobilov patríme prakticky na úplný chvost celej EÚ.
Čítajte viac MG ZS: Najpredávanejšie čínske auto v EÚ prichádza v druhej generáciiAž do mája v predaji čistých elektromobilov dominovala Škoda, no po prvom polroku ju „preskočili“ Volkswagen a Kia a v auguste aj Mercedes-Benz. Aktuálne za mesiace január až august predal Volkswagen 287 čistých elektromobilov, Kia 201, Mercedes-Benz 178 a Škoda 173. Mladoboleslavskej značke na chrbát dýcha aj BMW, ktoré predalo od januára do augusta 156 elektromobilov.
Za zmienku stojí, že Škoda ako jediná zo štyroch vyššie uvedených značiek urobila dobré čísla s jediným čisto elektrickým modelom vo svojom portfóliu, ostatné tri značky majú širšiu ponuku. Pri Škode ide o Enyaq. Ten však dostane doslova o pár dní oficiálne nového čisto elektrického súrodenca, bude sa volať Elroq. Ten by jej mal pomôcť opäť zdvihnúť „elektročísla“.
Vo vyššie uvedených číslach však nie je zarátaná Tesla, ktorá nemá na Slovensku oficiálne zastúpenie a preto nefiguruje v štatistikách ZAP SR. To je dosť zásadný rozdiel, pretože podľa štatistík, ktoré poskytla Pravde SEVA (Slovenská asociácia pre elektromobilitu) patrí Tesla k popredným elektroznačkám na Slovensku a v susednom Česku je dokonca na trhu elektromobilov jednotkou.
Čítajte viac Samá Škoda, občas Hyundai: Toto je 25 najpredávanejších áut v Česku po 1. polrokuAk sa pozrieme na registrácie osobných áut za prvých osem mesiacov z pohľadu úspešnosti jednotlivých modelov, tak lídrom rebríčku top 15 najpredávanejších modelov na Slovensku je po ôsmich mesiacoch s veľkým náskokom Škoda Octavia. Úspech mladoboleslavskej značky podčiarkli aj Fabia, ktorá sa aktuálne dostala na 2. miesto, z ktorého vytlačila Hyundai i30 a Škoda Kodiaq, ktorá sa opäť prepracovala do prvej desiatky. Škoda má v top 15 hneď 6 zástupcov, troch má Hyundai a dvoch má Kia. Ešte minulý mesiac mala dvoch aj Toyota, no RAV4 z rebríčku v auguste vypadla.
V auguste môžeme prvýkrát tento rok napísať, že už nie je pravda, že v top 15 stále nie je žiadny francúzsky model. Na 14. priečku sa totiž po ôsmich mesiacoch prepracoval Citroën C3. Ten bol po siedmich mesiacoch až 19., no v predajoch za samotný august mu patrila 4. priečka. Popri Citroëne majú ešte po jednom zástupcovi v rebríčku už spomenutá Toyota, Dacia a Volkswagen.
Okrem Citroënu sa darí aj MG ZS, ktorému s 585 predanými autami patrí priebežne 29. priečka, pričom sa po ôsmich mesiacoch z tohto modelu predalo len o 2 kusy menej, než z Peugeotu 208 a v predajoch predbehol napríklad Hyundai Kona, Peugeot 2008 alebo Ford Kuga.
Nasleduje rebríček 15 najpredávanejších áut na Slovensku za prvých 8 mesiacov 2024 aj s medziročným porovnaním: