Začiatkom septembra sa pod koncernom Volkswagen zatriasla zem. Zemetrasenie odštartovalo oznámenie podnikovej rady, že zvažuje zatvorenie dvoch nemeckých fabrík. Bolo by to bezprecedentné, lebo naposledy zatvoril VW výrobný závod v roku 1988, aj to v USA. Nikdy nie v Nemecku. Má ísť o súčasť radikálneho znižovania nákladov. V najbližších rokoch chce automobilka „zoškrtať“ 10 miliárd eur. Je to nevyhnutné, pretože stráca konkurencieschopnosť. Zákazníci sa odvracajú od drahých elektromobilov a predaj áut so spaľovacími motormi stále nedosiahol úroveň spred pandémie. Navyše je tu nová čínska konkurencia. Jednoducho, Volkswagen má nadbytočné výrobné kapacity a príliš veľa zamestnancov. V Nemecku je ich 300 000.
Čítajte viac Volkswagen je späť v Rusku. Aj keď sa tvári, že o tom nevieHoci Volkswagen zatiaľ nešpecifikoval, ktoré závody sú ohrozené, podľa nemeckých médií ide o podniky v Drážďanoch a Osnabrücku. So sklenenou fabrikou v Drážďanoch má koncern problémy dlhodobo. Dnes funguje len vďaka „náhradnej“ výrobe elektrického hatchbacku ID.3, ktorý sa montuje hlavne v Zwickau. Osnabrück sa špecializuje na malosériové modely, ako VW T-Roc Cabriolet, ale aj produkciu Porsche 718 Boxster a Cayman. No ani zatvorenie týchto fabrík stačiť nebude. Najnovšie prišiel nemecký Focus s informáciou, že ohrozené sú aj fabriky v Salzgitteri, Chemnitzi a Kasseli, ktoré sa zaoberajú výrobou komponentov. Často zamestnávajú viac ľudí ako samotná montáž áut.
Čítajte viac Volkswagen stojí na križovatke. Spamätá sa, alebo ho čaká voľný pád?V Kasseli pracuje 15 000 ľudí a Salzgitteri približne 7 500. Vyrábajú sa tu aj komponenty pre elektromobily. Podnik v Chemnitzi zamestnáva 1 900 pracovníkov. Ak by však aj závody nezatvorili, hrozí hromadné prepúšťanie. Volkswagen totiž ruší pôvodné zmluvy uzavreté s odbormi, ktoré mali garantovať zachovanie pracovných miest do roku 2029. Tieto záruky padnú v polovici budúceho roka. Takže prepúšťať by sa mohlo začalo čoskoro. Samozrejme, nebude to jednoduché. Polovicu kresiel v dozornej rade spoločnosti držia zástupcovia odborov a nemecká spolková krajina Dolné Sasko, ktorá vlastní 20 percent akcií, sa často stavia na stranu odborových organizácií. Jednoducho, Volkswagen je štát v štáte.
Čítajte viac Vo VW to vrie. Zamestnanci ‘ukradli‘ kľúče od 300 elektrických AudiOdborové združenie IG Mettal už pohrozilo hromadným štrajkom státisícov zamestnancov. Zároveň navrhuje namiesto prepúšťania zaviesť štvordňový pracovný týždeň. Podobne ako počas pandémie. „Budeme klásť tvrdý odpor tomuto historickému útoku na naše pracovné miesta,“ povedala Daniela Cavallo, vrcholná zástupkyňa zamestnancov VW a členka dozornej rady. „U nás nebude žiadne prepúšťanie,“ odkázala rázne vedeniu. Thorsten Groeger, hlavný vyjednávač za IG Metall, zasa varuje, že plány VW môžu viesť k neúmyselným dodatočným nákladom spoločnosti vo výške takmer jednej miliardy eur. Naráža tým na zvýšenie miezd, ktoré by malo byť výsledkom predchádzajúcich paktov o kolektívnom vyjednávaní.
Čítajte viac Neuveriteľné: VW opäť odkladá uvedenie kľúčového elektroauta Trinity. Teraz až do budúcej dekádyZatváranie a prepúšťanie môže mať drastický dosah na celú nemeckú ekonomiku. Automobilový priemysel je totiž jej vlajkovou loďou a Volkswagen hlavným hráčom. „Keď sa obor zakolíše, potom sa zakolíše všetko,“ povedal pre nemecký Bild Carsten Brzeski, hlavný ekonóm banky ING. „Čísla to jasne dokazujú. Volkswagen je pre nemeckú ekonomiku dôležitejší ako celý zahraničný obchod s Gréckom,“ dodal. Za krízu viní ekonóm Justus Haucap aj politikov. „Ak sa priemysel vyvezie za hranice, možno nakoniec dosiahneme naše národné klimatické ciele, ale bude to na úkor prosperity. Fantázie o zelenom ekonomickom zázraku len ukazujú, ako ďaleko je politika vzdialená od reality,“ dodal.