Predpisy stanovujú, že priemerné emisie oxidu uhličitého (CO2) v rámci flotily vozidiel určených pre európsky trh by mali byť najviac 95 gramov na kilometer. Podľa ACEA by splnenie týchto pravidiel vyžadovalo, aby automobilky buď zastavili výrobu približne dvoch miliónov áut, alebo budú platiť pokuty, ktoré môžu dosiahnuť 13 miliárd eur pri osobných autách a ďalšie tri miliardy eur pri dodávkach.
„EÚ sa nachádza v kríze spôsobenej nízkym dopytom spotrebiteľov po elektromobiloch a nekalou konkurenciou od výrobcov elektromobilov z tretích krajín, čo znamená, že priemysel EÚ nebude schopný tieto ciele zníženia emisií splniť,“ uvádza sa v neoficiálnom návrhu, do ktorého mal Bloomberg možnosť nahliadnuť. „Priemysel EÚ nebude mať inú možnosť, ako výrazne obmedziť výrobu, čo ohrozuje milióny pracovných miest v EÚ, poškodzuje spotrebiteľov a negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť a ekonomickú bezpečnosť EÚ.“
Čítajte viac Automobilky ‘zahučia‘ na emisiách v budúcom roku miliardy! A my s nimiHovorca ACEA uviedol, že združenie zatiaľ nevydalo žiadne stanovisko, ani k tejto záležitosti nezaujalo oficiálny postoj. Generálny riaditeľ automobilky Renault Luca de Meo, ktorý je zároveň aj prezidentom ACEA, však už začal upozorňovať na možné miliardové pokuty. Sankcie podľa neho automobilovému priemyslu hrozia, pretože pre spomalenie dopytu po elektromobiloch väčšina výrobcov nebude od budúceho roka schopná splniť prísnejšie pravidlá emisií CO2.
Aby bol automobilový trh EÚ v súlade s prísnejšími emisnými pravidlami pre rok 2025, mal by podiel elektromobilov na osobných vozidlách a dodávkach predstavovať 20 až 22 percent. V súčasnosti táto úroveň stagnuje na menej ako 15 percentách pri osobných automobiloch a pri dodávkach je ešte nižšia, uvádza návrh ACEA. K tým, ktorí pravdepodobne nesplnia ciele, bude patriť najväčšia európska automobilka Volkswagen.
Čítajte viac Dataforce: Pokuty za emisie najviac zasiahnu Ford a VW. Pritom velebili elektromobilyVolkswagen už minulý varoval, že bude prvýkrát vo svojej histórii možno musieť zavrieť niektorý zo svojich závodov v Nemecku. Tento týždeň potom Volkswagen zrušil ochranu pracovných miest pre nemeckých zamestnancov. Volkswagen má medzi európskymi výrobcami áut najhoršiu pozíciu na splnenie prísnejších emisných pravidiel na budúci rok, upozornil tento mesiac analytik spoločnosti Jefferies Philippe Houchois.
Koncern Stellantis, ktorý združuje 13 automobilových značiek a ktorý z ACEA pred dvoma rokmi vystúpil, je ale rázne proti akémukoľvek odkladu. „Bolo by neskutočné zmeniť pravidlá teraz,“ povedal šéf Stellantisu Carlos Tavares pre Agence-France Presse. „Všetci už dlho vedia o pravidlách a mali čas sa pripraviť, takže teraz je čas na preteky,“ povedal Tavares v rozhovore zverejnenom 12. septembra.