Kia je už etablovaným hráčom vo svete elektromobilov. V ponuke má Kiu Niro EV, crossover EV6, luxusné 7-miestne SUV EV9 a najnovšie aj kompaktný crossover EV3. V najbližších rokoch pribudnú nováčikovia v podobe modelov EV4 a EV5. To však Kii nestačí. Preniknúť chce aj do sveta elektrických úžitkových áut. Ale nie elektrifikáciou tých súčasných. Založila celkom novú divíziu Kia PBV (Platforma Beyond Vehicle), ktorá sa zamerala na novú generáciu flexibilných viacúčelových elektromobilov. Výsledok jej práce dorazil na výstavu úžitkových vozidiel v Hannoveri. A je okúzľujúci.
Čítajte viac Kia EV3: Poznáme slovenské ceny. Sú ‘reklamou‘ na Niro EVKia ukázala koncepčnú dodávku PV5, z nej odvodený mikrobus, verziu so zvýšenou strechou a tiež väčší koncept PV7. Všetky spája variabilná elektrická platforma, ktorá umožňuje meniť dĺžku karosérie, rázvor, kapacitu batérie či vyberať medzi pohonom predných, zadných, alebo všetkých kolies. Kia tvrdí, že nové vozidlá sa nabijú z 10 na 80 % za 30 minút, čo je približne čas na obednú prestávku. Preto predpokladáme, že Kia použije 800 V architektúru s nabíjacím výkonom cez 200 kW. Pri nabíjaní striedavým prúdom budú dodávky podporovať výkon 22 kW, čo tiež skráti čas nabíjania počas parkovania.
S kartou Kia Charge by mali mať užívatelia nových dodávok prístup k 790 000 nabíjacím bodom v Európe vrátane superchargerov siete Ionity. Možná bude aj výmena elektrickej energie vďaka V2G. Firmy by mali ťažiť z rozsiahlej digitalizácie. K dispozícii bude digitálny kľúč a diaľkový prenos dát počas prevádzky, ktorý bude možné využiť na analýzu jazdných návykov, diaľkovú identifikáciu problémov, prístup k príkazom vozidla a na správu vozového parku. Kia tiež sľubuje vysoký komfort, ľahké ovládanie a bezkonkurenčný polomer zatáčania. Rovnako bezkonkurenčná má byť variabilita interiéru, ktorá ponúkne buď väčší nákladový priestor, alebo väčší počet sedadiel.
Čítajte viac Test: Kia EV9 GT-line – šokuje najmä extra dojazdom. Zmerali sme hoK tomu všetkému pridajú PBV nízku nakladaciu hranu. Kia už spolupracuje s mnohými špecializovanými spoločnosťami na príprave nadstavieb, napríklad regálových alebo chladiarenských. Budúcnosť vidí Kia v doručovateľských službách, taxislužbách či v logistických službách. Prvé sériové autá PBV sa objavia na trhu v budúcom roku a od konceptov sa veľmi líšiť nebudú. Napokon už vlani spustila Kia v Južnej Kórei výstavbu špecializovaného závodu na ich výrobu, ktorý je súčasťou investície vo výške viac ako tri miliardy eur. Plánom je ročne produkovať spočiatku 150 000 kusov a postupne produkciu zvýšiť na dvojnásobok.
Predsudky proti elektrickým úžitkovým autám by mala preklenúť štandardná záruka na sedem rokov alebo na 150 000 kilometrov. Ceny a technické parametre zverejní Kia v budúcom roku.