Napriek mnohým prosbám ruských predajcov áut tamojšia vláda zvýši od 1. októbra recyklačný poplatok za dovezené osobné autá o 75 až 80 %. V podstate tým urobí dovezené autá z krajín Euroázijskej únie (EAEU) nepredajnými, pretože budú pre Rusov príliš drahé. Podľa vyhlášky sa od 1. októbra zvýši recyklačný poplatok na nové autá s motormi od jedného do dvoch litrov z 300 600 na 556 000 rubľov (5 550 €) a v roku 2025 na 667 000 rubľov (6 653 €).
Čítajte viac Lada Iskra: Rusi odhalili po rokoch prvé nové auto. Výroba je neistáVyhláška síce obsahuje možnosť zaplatiť pri dovoze poplatok so zvýhodnenou sadzbou len 3 400 rubľov (33 €) za nové zahraničné auto a 5 200 rubľov (52 €) za auto staršie ako tri roky, ale len ak si záujemca dováža vozidlo na osobnú potrebu z krajín EAEU a pod podmienkou, že auto nebolo preclené v krajine únie menej ako rok pred predajom Rusovi. To komplikuje život obchodníkom, ktorí sa zaoberali paralelným dovozom v masovom meradle.
Čítajte viac Čínske autá nestíhajú ruským cestám. Na ‘šrot‘ sú už po 150-tisíc kilometrochEfekt nových pravidiel je zrejmý. Ceny ojazdených áut sa po zvýšení poplatkov zvýšia o 5 až 30 %, uvádzajú experti z platforiem na predaj áut Drom.ru, Likvi a Avto.ru Business. O 10 až 30 % zdražejú aj nové autá, povedal Anton Shaparin, viceprezident Národnej automobilovej únie. Preto sa od augusta, keď sa „prevalili“ plány na ďalšie znevýhodnenie paralelného dovozu, výrazne zvýšil dovoz áut z EAEU. Ten narástol pri nových autách na 89 000 kusov a pri ojazdených na 36 700 kusov.
Čítajte viac Rusi budú musieť jazdiť na Ladách a Moskvičoch. Prídu o možnosť dovozu áut zo zahraničiaTo ovplyvnilo aj celkový predaj áut v Rusku, ktorý vzrástol v porovnaní s júlom o 9 %, ale v medziročnom porovnaní až o 35 %. Analytici predpokladajú, že ku kulminácii dôjde v septembri, keď sa v Rusku predá približne 155 000 áut. Naopak, v októbri očakávajú kolaps. Preto Ruská asociácia predajcov áut (ROAD) opakovane apelovala na ministerstvo priemyslu a obchodu, aby zvýšenie recyklačného poplatku odložila, kým nedôjde k lokalizácii výroby áut v Rusku. Podľa nej ohrozí prudké zvýšenie sadzieb celý sektor maloobchodu s autami.
Presný opak si myslí šéf domácej automobilky AvtoVaz Maxim Sokolov. Práve on loboval za zvyšovanie recyklačných poplatkov, pretože dovoz áut z Číny a EAEU znižoval podiel Lád na ruskom trhu. Navyše sa čínske značky rýchlo zabývali v cenovom spektre AvtoVazu. Zvýšenie recyklačných poplatkov má vytvoriť aj tlak na čínske automobilky, aby investovali do automobilového priemyslu priamo v Rusku, čím by sa vyhli dodatočným nákladom. Číňania sa však s investíciami v Rusku, až na pár výnimiek, neponáhľajú.
Čína chce v Rusku predávať a nie investovať. Čínske úrady dokonca nedávno odporučili, aby ich automobilky neprenášali moderné technológie na potenciálnych konkurentov vrátane Ruska, teda nestavať tam továrne, ale investovať výlučne do miestnych montážnych závodov.