V šesťdesiatych rokoch sa zdalo, že budúcnosť nemôže byť iná. Wankelov motor bol jednoducho očarujúci. Fascinoval kompaktnou stavbou, nízkymi vibráciami aj malým počtom súčiastok, čo zjednodušovalo a zlacňovalo výrobu. Na rotačný motor sa „namotalo“ množstvo automobiliek. Od NSU nakúpili patenty Mercedes-Benz, Mazda, Toyota, Alfa Romeo, Porsche, Rolls-Royce, Nissan či General Motors. Pochopiteľne, pozornosti neunikla geniálna novinka ani krajinám za železnou oponou. Lenže peniaze na nákup práv sa akosi nenašli. Licenciu si zadovážili len východonemecké automobilky združené v organizácii VVB.
Čítajte viac Škoda 1000 MB: Embéčka má 60. Škodu prišla drahoV Československu sa o Wankelov motor zaujímal pražský Ústv pre vývopj motorových vozidiel (ÚVMV). A s administratívou sa príliš netrápil. Jednoducho sa rovno pustil do práce. Na to však potreboval niekoľko sériových modelov vtedy novučičkej Škody 1000 MB. Aj keď išlo o váženú organizáciu, ani tú neobišiel prídelový systém, o ktorý sa starala spoločnosť zahraničného obchodu Motokov. Podarilo sa. Už v roku 1964 bol hotový prototyp jednorotorového wankelu s označením W404. A tak sa mohla začať „transplantácia“. Úpravu motorového priestoru si vzali na starosť priamo v AZNP Mladá Boleslav.
Samotný motor nainštalovali pod zadnú kapotu v Prahe. Mal liatinovú konštrukciu, objem len 400 kubických centimetrov a pri 6 000 otáčkach za minútu poskytoval 35 koní. Bol tak neuveriteľne kompaktný, že nad motorom, spojeným so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou, ostalo ešte miesto pre druhý batožinový priestor. To by bolo pre tisícku veľké plus. Nezvyčajný prototyp absolvoval následne overovacie skúšky. To sa však už nemecké NSU, vlastniace patent na Wankelov motor, pokúšalo urobiť „biznis“ so škodovkou, a tak v rámci ponuky dorazili do Československa dva kabriolety NSU Spider a ešte jeden motor.
Pražský výskumný ústav nákup licencie veľmi podporoval, do roku 1967 postavil až desať prototypov motorov, ale v Mladej Boleslavi týmto nápadom neboli veľmi nadšení. Mali celkom iné starosti – pomalý nábeh sériovej výroby tisícky a navyše vývoj modernejších motorov s rozvodom OHC. To všetko odčerpávalo automobilke peniaze, ktorých nebolo v socialistickej, centrálne riadenej ekonomike nikdy nazvyš. Zisk putoval do centrálnej kasy a nie na rozvoj firmy. V ÚVMV napriek tomu postavili ďalší prototyp Škody 1000 MB s Wankelom. Tentoraz s označením W414, ktorý mal zlepšené tesniace lišty a výkon až 42 koní. Tým sa testovací exemplár dotiahol na sériovú tisícku.
Čítajte viac Škoda 1000 MBG: Na predaj je unikátna tisícka. Jazdí ich len zopárVzhľadom na nižšiu hmotnosť bolo auto živšie a dosahovalo o 5 km/h vyššiu maximálnu rýchlosť. V tom čase sa však už začali prejavovať fatálne problémy „zázračného“ motora, z ktorých sa nevyliečil dodnes. Mal extrémne nízku životnosť z dôvodu opotrebovania tesnení na hrotoch piesta, vysokú spotrebu paliva aj oleja. Na wankel mániu nakoniec doplatili viaceré svetové automobilky, ktoré verili v jeho budúcnosť. NSU zachránil nakrátko Volkswagen a Citroën zas fúzia s Peugeotom. Takže opatrnosť či skôr nemohúcnosť Škody spustiť projekt wankelu na plné obrátky, bolo pre českú automobilku vlastne požehnaním.