Samsung práve oznámil, že investuje vo Vietname 1,8 miliardy dolárov do závodu na výrobu displejov OLED pre autá a technologické zariadenia. A nie je jediný. Automobilky a výrobcovia komponentov začali túto krajinu vo veľkom vyhľadávať.
Vo Vietname, v priemyselnom parku Thaco Chu Lai v Quang chce vyrábať niektoré svoje modely BMW. Hyundai má vo Vietname už dve fabriky, koncom tohto roku tam otvorí svoju fabriku Škoda, Toyota tam svoju existujúcu fabriku práve rozširuje, LG vo Vietname založilo výskumné a vývojové centrum pre elektromobily a Vietnam začínajú objavovať aj čínske automobily. A samozrejme, vo Vietname už funguje aj ich prvá domáca automobilka VinFast.
Čím je táto krajina pre výrobcov áut a komponentov zrazu tak atraktívna? Dôvodov je hneď niekoľko. Vo Vietname je napríklad cena práce nižšia aj v porovnaní s Čínou, kde náklady na pracovnú silu navyše neustále rastú. Pre automobilky, ktoré sú citlivé na výšku výrobných nákladov, je tento faktor kľúčový. Taktiež je tam lacnejšia pôda a aj energie.
Čítajte viac Nielen Čína. Na európsky trh si už brúsi zuby aj vietnamský VinFastA čo je tiež mimoriadne dôležité: Vietnam je signatárom mnohých medzinárodných obchodných dohôd, ako napríklad od roku 2019 Dohody o voľnom obchode medzi EÚ a Vietnamom (EVFTA), ktoré umožňujú vývoz z Vietnamu s minimálnymi clami a obmedzeniami. Tieto dohody robia z krajiny atraktívnu platformu pre automobilky, ktoré chcú vyrábať a exportovať svoje vozidlá do iných častí sveta, najmä do Európy a Ameriky.
Problémom v Ázii je aj neustále hroziaca obchodná vojna a napätie v obchodných vzťahoch medzi Čínou a západnými krajinami, najmä USA. Automobilky sa preto snažia diverzifikovať svoje výrobné kapacity a znížiť závislosť od jednej krajiny. Vietnam, s relatívnou politickou stabilitou a menšou mierou konfliktov, sa tak stal bezpečnejšou alternatívou k Číne.
A v neposlednom rade – vietnamský trh rozhodne nie je zanedbateľný, má totiž približne 100 miliónov obyvateľov. Navyše miestna vláda aktívne investuje do infraštruktúry, budovania ciest a prístavov, ktoré zlepšujú logistiku a distribúciu. Taktiež podporuje rozvoj automobilového sektora prostredníctvom rôznych investičných stimulov.
Vietnam sa tak pomaly ale isto stáva jedným z nových centier automobilového priemyslu nielen v Ázii. Výrobcovia automobilov uprednostňujú túto krajinu nielen pre jej nižšie náklady na prácu a produkciu, ale aj pre strategické výhody v oblasti exportu, politickej stability a rastúceho domáceho trhu. Na druhej strane, Čína čelí väčším výzvam kvôli obchodným sporom a zvyšujúcim sa výrobným nákladom. Táto dynamika naznačuje, že Vietnam bude aj v nasledujúcich rokoch pokračovať v raste a postupne sa stane dôležitou súčasťou globálnych dodávateľsko-odberateľských reťazcov.