Na verejnosť prenikli správy, že Volkswagen, jeden z najväčších výrobcov automobilov na svete, zvažuje masívne prepúšťanie, ktoré by mohlo zasiahnuť až 30 000 pracovníkov – a to priamo „na domácej pôde“, teda v Nemecku. To je 10 percent pracovnej sily koncernu. Generálny riaditeľ koncernu VW Oliver Blume považuje toto zníženie v strednodobom horizonte za realistické.
Táto možnosť vyvoláva veľké obavy nielen medzi zamestnancami (VW zrušil kolektívne pracovnoprávne zmluvy, ktoré zabezpečujú pracovné miesta v šiestich nemeckých závodoch do roku 2029), ale aj v širšej ekonomike, keďže automobilový priemysel je kľúčovým hráčom na trhu práce v mnohých krajinách vrátane Nemecka, ktoré je zároveň najväčším automobilovým trhom v Európe.
Kde by sa mohlo prepúšťať?
Najviac ohrozené sú pozície v oblasti výskumu a vývoja, kde by z celkového počtu 13 000 zamestnancov mohlo byť zrušených až 6 000 miest. Tieto opatrenia sú súčasťou snahy znížiť vysoké náklady v spoločnosti a posilniť konkurencieschopnosť na európskom trhu, ktorý sa zmenšuje.
Problémom koncernu sú vysoké výrobné náklady pri hlavnej značke – teda Volkswagene, ktorý má veľkú časť výroby práve v Nemecku. VW chce do roku 2026 zvýšiť marže na 6,5 percenta, tá v prvom polroku klesla len na 2,3 percenta.
Čítajte viac Volkswagen stojí na križovatke. Spamätá sa, alebo ho čaká voľný pád?Hoci Volkswagen zatiaľ nešpecifikoval, ktoré závody sú ohrozené, podľa nemeckých médií ide o podniky v Drážďanoch a Osnabrücku. So sklenenou fabrikou v Drážďanoch má koncern problémy dlhodobo. Dnes funguje len vďaka „náhradnej“ výrobe elektrického hatchbacku ID.3, ktorý sa montuje hlavne v Zwickau. Osnabrück sa špecializuje na malosériové modely, ako VW T-Roc Cabriolet, ale aj produkciu Porsche 718 Boxster a Cayman. No ani zatvorenie týchto fabrík stačiť nebude. Najnovšie prišiel nemecký Focus s informáciou, že ohrozené sú aj fabriky v Salzgitteri, Chemnitzi a Kasseli, ktoré sa zaoberajú výrobou komponentov.
Problémom Volkswagenu bolo – a do určitej miery aj stále je – že vsadil celú svoju budúcnosť nekriticky čisto na elektromobily. Dokonca ústami vlastných čelných predstaviteľov začal v rokoch 2020 a 2021 spochybňovať budúcnosť svojich kľúčových spaľovacích modelov, ako sú napríklad Golf alebo Passat, ktoré mu prinášali najväčšie zisky. A potom sa nestačil diviť, prečo ich ľudia prestávajú kupovať.
Navyše všetky automobilky bojujú s obrovským nárastom cien a poklesom záujmu o elektrické autá. Nehovoriac už o tom, že nemecká vláda koncom roku 2023 nečakane ukončila dotovanie elektromobilov nielen pre firmy, ale aj pre súkromníkov. To bol pre elektrické plány VW klinec do rakvy, záujem o elektromobily totiž na najväčšom najdôležitejšom európskom trhu radikálne klesol. Napríklad v júli 2024 to bolo takmer o 37 percent.
Chýba hotovosť aj objednávky
A Volkswagen sa ocitol vo vážnych problémoch. Firme chýba hotovosť, zdroje na dotovanie výroby stratových elektromobilov a aj objednávky, ktoré by vyťažili kapacitu koncernových fabrík. Netreba zabúdať ani na to, že Volkswagen stála približne 33 miliárd eur aféra Dieselgate a po nej prišiel o ďalšie miliardy behom čipovej krízy. Tak sa niet čo diviť, musí radikálne šetriť.
Čítajte viac Vo VW to vrie. Zamestnanci ‘ukradli‘ kľúče od 300 elektrických AudiFinančný riaditeľ VW Group Arno Antlitz preto plánuje znížiť investície spoločnosti počas nasledujúcich piatich rokov zo 170 miliárd eur na 160 miliárd. Antlitz zároveň poznamenal, že dopyt po autách sa v Európe od pandémie neobnovil a Volkswagen prišiel o tržby za približne 500 000 vozidiel, čo zodpovedá produkcii dvoch tovární, navyše nevidí vyhliadky na zlepšenie predaja, čo núti spoločnosť k dlhodobému znížovaniu nákladov, aby prežila prechod na elektrické autá.