Vývoj áut v Číne, najmä elektromobilov, prebieha rýchlosťou svetla. Napokon, čínska vláda naliala do tohto sektora 230 miliárd dolárov. A zdá sa, že sa to vyplatilo. Z krajiny, ktorá bola donedávna pre západné automobilky len lukratívnym trhom, sa stal výrobca áut, ktoré sú natoľko inovatívne, že tradičným automobilkám naháňajú hrôzu. Šokom ale je, že si to nevšimli tí najpovolanejší. Až Elon Musk pred časom povedal, že čínske automobilky považuje za „najkonkurencieschopnejšie“. Bojovať s nimi začal už pred dvoma rokmi cenovou vojnou. Vedel, čo robí, kým ostatné značky čínskych výrobcov podceňovali. Veď ako by mohol nejaký BYD, Nio či Changan ohroziť velikánov typu Ford, General Motors alebo Volkswagen? Lenže, stalo sa.
Čítajte viac Ford precitá z elektrického sna. Odkladá ďalšie projektyAko informuje vo svojom článku The Wall Streed Journal (WSJ) navštívil vlani šéf Fordu Jim Farley Čínu a spolu s finančným riaditeľom Johnom Lawlerom na mieste spolujazdca si na testovacom polygóne vyskúšal elektrické SUV značky Changan. Táto automobilka je pritom dlhoročným partnerom Fordu v Číne. Jazda mala byť pre oboch vysokopostavených manažérov americkej automobilky doslova šokom. „Jim, toto je úplne iné,“ povedal Lawler Farleymu po skúšobnej jazde, „Sú pred nami," cituje ich rozhovor WSJ. Boli prekvapení plynulou a tichou jazdou a špičkovým interiérom plným technológií. V článku sa uvádza, že krátko po návšteve dal Farley doviezť z Číny niektoré elektromobily priamo do Michiganu, aby si ich manažéri a riaditelia spoločnosti otestovali.
Čítajte viac Ford vás udá: Nová technológia pošle hlásenie o priestupku priamo policajtomMalo ísť napríklad o modely značiek Xiaomi, Li Auto a ďalších. Po tom, čo Farley videl tieto futuristické autá vybavené výkonnými informačno-zábavnými systémami s umelou inteligenciou a luxusnými sedadlami, mal zdôrazniť, že „najvyššou prioritou bude splnenie čínskych štandardov". Neuveriteľné, karta sa obrátila. Ešte donedávna nakupovali Číňania západné autá, aby ich kopírovali, dnes sme svedkami úplného opaku. Čínska návšteva Farleya mala zmeniť aj celkovú stratégiu Fordu. Priznal, že bez ohľadu na dovozné clá predstavujú čínske elektromobily „priamu hrozbu“ pre Európu a ďalšie zámorské trhy, ako aj dlhodobé riziko pre Ford v Severnej Amerike.
Čítajte viac Ford sa odkláňa od elektromobilov. Miesto nich začne vyrábať silné pikapyPodľa WSJ mal Farley navštíviť Čínu za posledných 18 mesiacov hneď niekoľkokrát a vyskúšať si aj autá značky BYD, z ktorých bol unesený. Ako tvrdia zdroje WSJ, Farley sa rozhodol presunúť orientáciu Fordu v Číne na úžitkové vozidlá namiesto toho, aby konkuroval miestnym výrobcom na domácom trhu. Okrem toho má jeho tím skúmať možnosti dodávok lacných čínskych komponentov, ktoré by mu mali umožniť postaviť elektromobil s cenou od 30 000 dolárov, ktorý by mal byť ziskový a ktorý by sa mal stať realitou o dva a pol roka. Doteraz Ford na každom elektromobile prerábal 100 000 dolárov, takže straty sa vyšplhali len tento rok na 1,3 miliardy a vlani na 4,7 miliardy.
Očakávaná celková strata tento rok je päť miliárd dolárov, aj v dôsledku cenovej vojny. Už v apríli automobilka oznámila, že odkladá vývoj dvoch nových elektromobilov a namiesto toho sa zameria na výrobu hybridov. Budúcnosť má teda vyzerať tak, že nové elektromobily budú malé a cenovo dostupné modely, kým väčšie autá ako SUV a pikapy ostanú pri spaľovacích motoroch. Otázkou je, či už nie je neskoro.