Približne pred dvomi týždňami sme písali o veľkom škandále vo fabrike Northvoltu vo Švédsku. Northvolt stál na čele európskych startupov, ktoré investovali miliardy do výroby batérií a mnohí jeho investori sa začínajú o svoje peniaze obávať.
Švédska firma zohnala kapitál vo výške 15 miliárd dolárov od množstva investorov, vrátane Goldman Sachs (jej druhého najväčšieho investora) a BlackRock. A snaží sa získať ďalší na financovanie svojho rozbehu. Realita je však taká, že v minulom roku vykázala stratu 1,2 miliardy dolárov a v tom predošlom 285 miliónov dolárov. Výrobu sa im navyše stále nedarí poriadne rozbehnúť a preto napríklad BMW Northvoltu zrušilo objednávku batérií za 1,2 miliardy eur. Zrušenie objednávky súvisí aj s prevalením sa obrovského škandálu s bezpečnosťou.
Švédske úrady totiž v priebehu tohto roku na základe novinárskych zistení odhalili, že vo fabrike Northvolt Ett s viac ako 3 500 zamestnancami v severošvédskom meste Skellefteå prišlo od roku 2019 k 26 vážnym zraneniam, vrátane dvoch smrteľných úrazov. To je štatisticky úplný extrém, mnohé automobilové fabriky podobnej veľkosti fungujú totiž s takmer nulovým počtom vážnych zranení.
Novinári z denníku Dagens Nyheter sa dostali k záznamom o nehodách, ktoré zahŕňajú dve úmrtia, stratu ruky alebo jej časti, vniknutie chemikálií do očí alebo poleptanie iných častí tela, výbuchy, požiare a vdýchnutia nebezpečných látok alebo dymu. Evidujú aj ďalšie tri prípady úmrtí zamestnancov krátko potom, čo sa vrátili zo smeny. Všetky tri náhle úmrtia polícia začala prešetrovať. Viac sme o tom písali v tomto článku:
Čítajte viac Škandál švédskeho Northvoltu: 26 ťažko zranených a 2 mŕtvi, prípady tutlaliAktuálne spoločnosť Northvolt oznámila, že v problematickej fabrike Northvolt Ett prepustí 1 600 zamestnancov, čo je takmer polovica. Zároveň odkladá jej rozšírenie, po ktorom mala vyrábať batérie pre viac ako milión áut ročne s kapacitou 60 GWh. Zatiaľ sa bude snažiť dosiahnuť kapacitu aspoň 16 GWh. Vo svetle súčasnej krízy Northvoltu, ktorá sa prehlbuje úmerne s výrazným poklesom záujmu o elektromobily a tým pádom aj batérie, sa rozplývajú aj plány na ďalšie gigafabriky v Nemecku a Kanade, ktoré chcel stavať. Namiesto toho sa chystá podnikanie „zoštíhľovať“.
„Sme odhodlaní prekonať ťažkosti, ktorým čelíme, a stať sa silnejšími a štíhlejšími,“ uviedol spoluzakladateľ a generálny riaditeľ Peter Carlsson vo vyhlásení. „Teraz musíme sústrediť všetku energiu a investície do našej hlavnej činnosti,“ dodal.
Mnohí sa však o osud Northvoltu začínajú obávať – a my si myslíme, že právom. Zánik mu zrejme nehrozí, no mohol by sa dostať do iných rúk, napríklad čínskej konkurencie. A to by nebola pre Európu, snažiacu sa obmedziť v tomto sektore závislosť o Číny, dobrá správa.