Spoločnosť Numbat prišla pred pár rokmi so zaujímavým nápadom. Vyvinula nabíjacie stanice, ktoré sú zároveň úložiskom energie. Na rozdiel od bežných nabíjačiek teda tieto masívne stojany v tvare kvádra obsahujú aj batérie. Tie sa môžu nabíjať z bežnej siete, takže nie sú závislé od drahých prípojok ani aktuálnych možností dodávateľov energie. Lacnú elektrinu však už dokážu dávkovať do elektromobilov ako rýchlonabíjačky a aj si za rýchlonabíjanie účtovať. Ďalší zdroj príjmu mal pochádzať z obrazoviek, ktoré na stojanoch zobrazujú reklamu. Takže to boli zároveň akési reklamné stĺpy. Numbatu sa podarilo získať mnohých investorov a dokonca aj podporu nemeckého ministerstva hospodárstva vo výške 769 000 eur.
Čítajte viac Konečne prichádzajú úľavy pre elektromobilistov. Aj keď iba mizernéRaketový vzostup zabezpečili zmluvy s nákupnými reťazcami Tegut a Norma, ako aj s trhmi Hagebau a poliklinikami Scana, ktorých parkovacie miesta mal Numbat vybaviť svojimi „revolučnými“ nabíjačkami. Zatiaľ sa ich podarilo nainštalovať 130 a do konca roka ich malo byť 400. Neboli ale lacné. Cena za jeden stojan sa pohybovala vo výške 250– až 300-tisíc eur. Hviezda startupu stúpala rýchlo, takže firma zamestnala 130 zamestnancov. Všetko vyzeralo ružovo. Ešte začiatkom tohto roku sa Numbat nachádzal na zozname päťdesiatich najvplyvnejších a najrýchlejšie rastúcich technologických spoločností v Európe na platforme Tech Tour. Dnes je všetko inak. Spoločnosť vyhlásila platobnú neschopnosť a mieri do bankrotu.
Čo sa stalo? Martin Schall tvrdí, že sa spojilo niekoľko faktorov – nadmerná byrokracia a pokles záujmu o elektromobily, ktorý sa v Nemecku prejavil po tom, čo zo dňa na deň zrušila vlani v decembri nemecká vláda dotácie na nákup elektromobilov. Koncept rýchlonabíjacích staníc s integrovaným úložiskom batérie „v podstate fungoval,“ povedal marketingový šéf Uli Benker (40) pre Focus on-line Earth. Stanice sú napriek tomu podľa neho „výkonné a sľubné do budúcnosti“. Ale „negatívny vývoj trhu a pokračujúci negatívny výhľad spôsobujú, že podnikanie s nabíjacou infraštruktúrou sa pre investorov javí menej atraktívne,“ hovorí Benker. Numbat sa napríklad sťažoval na zložité vydávanie stavebných povolení a zákony, ktoré upravujú počet parkovacích miest.
Čítajte viac Číňania vraj majú zázračnú batériu. Nabiť sa má za 10 minút„Chýba tu jasný záväzok k e-mobilite. Právny rámec pre energetickú transformáciu je na mnohých miestach stále nedostatočný." To vedie k takýmto svojvoľným rozhodnutiam týkajúcim sa stavebných povolení a parkovacích predpisov. Na mnohých miestach sa treba spoliehať na „priateľský výklad od zákonných užívateľov“, tvrdí Schall. Firma však urobila aj množstvo chýb. Napríklad mala problémy so softvérom a s hardvérom, takže stanice často nefungovali . Firma si tiež prenajala drahé priestory v centre Kamptenu, pravdepodobne s vyhliadkou svetlých zajtrajškov, ktoré sa však nedostavili. Otec myšlienky Numbatu sa však nechce vzdať. „Dúfame, že je možné podnik reštrukturalizovať, pretože budúcnosť je v e-mobilite,“ tvrdí. Kým však budúcnosť dorazí, 130 zamestnancov si bude musieť hľadať novú prácu.