Automobilový priemysel sa momentálne nachádza v období zásadných zmien. S narastajúcim tlakom na redukciu emisií, rastúcim dopytom po ekologických riešeniach a prísnejšími reguláciami zo strany Európskej únie, automobilky po celom svete intenzívne hľadajú spôsoby, ako ponúknuť cenovo dostupné elektromobily širokému spektru zákazníkov. Vyzerá to tak, že prvým, komu sa to podarí, bude Stellantis.
Čínsko-európsky podnik
Tretí najväčší výrobca automobilov na svete totiž v Európe práve spúšťa objednávky na svoj nový elektrický model T03 so základnou cenou pod magickou hranicou 20-tisíc eur. Ten prichádza na európsky trh vďaka strategickému partnerstvu s čínskym výrobcom Leapmotor. Šéf Stellantisu Carlos Tavares síce už niekoľko rokov varuje pred rizikom, že čínske automobilky obsadia Európu, no to mu neprekáža v tom, aby jednej z nich nevydláždil sám cestu na európske trhy.
Samozrejme, pokiaľ bude spolupracovať so Stellantisom. Preto vytvorili spoločný podnik, v ktorom Stellantis vlastní 51 % podiel a čínska automobilka Leapmotor International 49-percentný. Tento podnik bude mať exkluzívne práva na výrobu, export a predaj vozidiel Leapmotor mimo Číny, čím Stellantis rozširuje svoje portfólio elektromobilov.
Model T03, ktorý sa má začať predávať v Európe už v najbližších dňoch, je kompaktný mestský automobil, s oficiálnou základnou cenou 18 900 eur. Stellantis však upozorňuje, že na jednotlivých trhoch sa môže relatívne výrazne líšiť.
Lacný mestský elektromobil
T03 je typický 4-miestny mestský elektromobil s kompaktnými rozmermi – má dĺžku 3 620 mm, šírku 1 652 mm, výšku 1 577 mm a rázvor 2 400 mm. Interiér je vzhľadom na vonkajšie rozmery pomerne priestranný
Zvonku zaujme oblá predná maska, ktorá mu dodáva priateľský a neagresívny vzhľad, najmä v dvojfarebnom prevedení. Štandardom sú aj 15-palcové hliníkové disky, vpredu sú denné LED-ky a LED technológiu využívajú aj zadné svetlá. Nechýbajú ani elektricky nastaviteľné a vyhrievané zrkadlá s integrovanými smerovkami.
Pod kapotou T03 je elektrický motor s výkonom 70 kW (95 koní) a krútiacim momentom 158 Nm, doplnený batériou s kapacitou 37,3 kWh. SS touto kombináciou má dojazd 265 km v kombinovanom cykle WLTP a až 395 km v mestskom cykle. Za nízku spotrebu vďačí aj inteligentnému systému správy batérie (BMS), ktorý využíva cloudové technológie na monitorovanie jej stavu v reálnom čase, čím zabezpečuje optimálne fungovanie pri rôznych teplotách. Vďaka ľahkej konštrukcii je vozidlo energeticky efektívne, pričom úroveň hluku počas jazdy dosahuje iba 76 dB.
T03 ponúka tri jazdné režimy – ekologický, športový a štandardný. Eko režim optimalizuje regeneratívne brzdenie a zabezpečuje hladšiu odozvu, čím zvyšuje energetickú účinnosť. V športovom má auto rýchlejšiu odozvu a strednú úroveň regeneratívneho brzdenia, štandardný je niečo medzi nimi, ideálny na každodenné jazdenie.
Pri vývoji bol kladený aj veľký dôraz na bezpečnosť. Vozidlo disponuje modernými asistenčnými systémami (ADAS), vrátane varovania pri opustení jazdného pruhu, adaptívneho tempomatu, asistencie udržiavania v jazdnom pruhu a automatického núdzového brzdenia. Systém tiež obsahuje funkcie ako varovanie pred únavou vodiča, rozpoznávanie dopravných značiek a varovanie pred otvorením dverí do premávky. Základom infotainmentu je 8-palcový digitálny prístrojový štít a 10,1-palcový centrálny dotykový displej.
A čo cena? Jednou z najväčších výziev, ktorej Stellantis čelí, sú európske clá na čínske vozidlá v prípade Leapmotor vo výške 17,7 % . Tieto clá sú reakciou na obavy, že lacné čínske vozidlá ohrozujú európskych výrobcov a trh. Napriek týmto dodatočným clám plánuje Stellantis udržať cenu modelu T03 na konkurencieschopnej úrovni, nemala by v základe presiahnuť 18 900 eur, čo ho robí jedným z najdostupnejších elektromobilov na európskom trhu.
Ambiciózne plány
Stellantis sa však nechce spoliehať len na dovoz z Číny. V pláne je spustenie montáže modelu T03 v ich závode v poľskom meste Tychy, kde už prebiehajú testy výrobných procesov. Tento krok by mohol pomôcť Stellantisu vyhnúť sa vyšším clám a zároveň zlepšiť dostupnosť auta pre európskych zákazníkov.
Montáž vozidla v Európe by mohla zároveň prispieť k rýchlejšiemu uvedeniu nových modelov na trh a zabezpečiť flexibilnejšiu výrobu. V súvislosti s tým Stellantis plánuje do konca roka 2024 rozšíriť počet predajných miest Leapmotoru na 350 po celej Európe.
Okrem mestského modelu T03 Stellantis plánuje uviesť na trh aj väčší model SUV s označením C10, ktorý bude dostupný od októbra. C10 je priestranné elektrické SUV s dojazdom až 420 kilometrov na jedno nabitie a s výkonom 218 koní, čo ho robí ideálnym pre rodiny a tých, ktorí hľadajú väčšie a pohodlnejšie vozidlo pre dlhšie cesty. Cena modelu C10 sa bude začínať na 36 400 eur, čo je konkurencieschopná cena v segmente elektrických SUV.
Model C10 bude vybavený pokročilými technológiami, ako sú adaptívny tempomat, automatické núdzové brzdenie a systémy asistencie pri jazde v pruhoch, čo prispieva k vysokej bezpečnosti a komfortu pri jazde. Nabíjanie tohto modelu je tiež optimalizované – od 30 % do 80 % batérie je možné nabiť za približne 30 minút na rýchlonabíjačke.
Vzhľadom na rastúci dopyt po lacných elktromobiloch, ako aj tlak na automobilky zo strany európskych regulátorov, má Stellantis so svojím novým spoločným podnikom veľký potenciál stať sa kľúčovým hráčom v oblasti elektromobility, de-facto zaujať miesto, na ktoré si dlhodobo nárokuje Volkswagen.