Tavares na odstrel? Pod jedným z najvplyvnejších automobilových manažérov sa kýve stolička

Stellantis začína hľadať nástupcu za generálneho riaditeľa Carlosa Tavaresa. Problémom je strata pozícií na americkom trhu a snaha redukovať počet koncernových značiek.

26.09.2024 16:00
UAW Foto:
Politika Stellantisu viedla na jeseň 2023 v USA k obrovskému štrajku, organizovanému odbormi.
debata (1)

Spoločnosť Stellantis začala hľadať nástupcu súčasného generálneho riaditeľa Carlosa Tavaresa. Jeho zmluva končí začiatkom roku 2026, no predseda predstavenstva Stellantisu John Elkann sa rozhodol proces nástupníctva spustiť s dostatočným predstihom. Hoci je stále možné, že Tavares môže zotrvať v pozícii aj po roku 2026, spoločnosť považuje za potrebné plánovať zmenu na tak dôležitom mieste dlho vopred.

Napriek vyhláseniam Elkanna však zmena môže prísť oveľa skôr. Proti šéfovi koncernu sa totiž vzbúrili Američania. Dôvodom je pokles predaja a odchod viacerých vedúcich pracovníkov. Severná Amerika bola dlhodobo hlavným zdrojom ziskov spoločnosti, no v poslednom období čelí Stellantis v tomto regióne viacerým vážnym problémom, ako sú nadmerné zásoby, kvalitatívne problémy a klesajúci podiel na trhu.

Chrysler Turbine - 1963 Čítajte viac Vnuk Chryslera chce značku zachrániť z ‘pazúrov‘ Stellantisu

Carlos Tavares, síce urobil zo Stellantisu jeden z najziskovejších koncernov v automobilovom priemysle, no za cenu prepúšťania a radikálneho znižovania nákladov. To samozrejme vyvoláva problémy, najviac sa prejavili v Severnej Amerike, kde predaj a zisky výrazne poklesli a cena akcií klesla o viac ako tretinu.

Na Tavaresa sa preto sústreďuje tlak, aby napravil stav severoamerických operácií, a zároveň riešil problémy s klesajúcim dopytom po elektrických vozidlách v Európe a rastúcou konkurenciou z Číny. A kritika na neho nesmeruje len z USA, ale napríklad aj z Talianska, kde je Tavares v dlhodobom ostrom spore s tamojšou vládou. Tá mu v podstate vyčíta presne to isté, čo Američania, len pridáva navyše argument, že v Európe Tavares protežuje francúzske značky pred talianskymi a tie sa preto dostávajú do vážnych problémov. Aktuálne určite Tavaresovi nepomôže ani štrajk v talianskych fabrikách Stellantisu, plánovaný na 18. októbra. Dôvodom je výrazný pokles výroby v nich a s ním súvisiace prepúšťanie.

Carlos Tavares Čítajte viac Stellantis chystá veľké upratovanie: ‘Stratových značiek sa zbavíme‘

Stellantis už na kritiku spoza oceánu reagoval. Finančná riaditeľka koncernu Natalie Knightová vyhlásila, že riešenie problémov v USA bude prioritou do konca roka 2024. Koncern už prisľúbil investície vo výške viac ako 406 miliónov dolárov do troch lokalít v štáte Michigan, čo je súčasťou plánu na oživenie predaja v regióne.

Aj keď Tavares získal uznanie za svoje efektívne riadenie po fúzii spoločností Fiat Chrysler a PSA Group v roku 2021, jeho súčasná snaha o prísne škrty v nákladoch vyvoláva obavy, že môže ohroziť dlhodobé projekty a výnosy. Tavares už znížil počet pracovných miest a kapacitu amerických tovární, aby ochránil ziskovosť, a nevylúčil možnosť predaja jednej alebo viacerých značiek zo skupiny Stellantis, ktorej portfólio ich zahŕňa až 14. A tohto kroku sa tiež mnohí obávajú.

Taliansko Stellantis dodávky vodíkové výroba Čítajte viac Talianska vláda sa háda so Stellantisom. Koncern vraj protežuje Francúzov

Navyše mu kritici vyčítajú aj to, že radikálne znižuje náklady, no sám má pritom doslova astronomický plat. Patrí totiž k najlepšie zarábajúcim manažérom na svete, jeho plat bol v roku 2023 na úrovni 36,5 milióna eur vrátane bonusu vo výške desať miliónov eur, ktorý bol viazaný na konkrétne transformačné ciele Stellantisu – tie sa týkali hlavne globálnej mobility, technológií a elektrifikácie vozidiel. Priemerný zamestnanec Stellantisu by musel na Tavaresov ročný plat pracovať vyše 43 rokov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Carlos Tavares #Stellantis #John Elkann
Články podľa značiek