V zdĺhavom právnom spore o luxusnú jachtu, ktorú si Carlos Ghosn údajne zaobstaral z prostriedkov Nissanu, padol rozsudok v prospech automobilky Nissan. Najvyšší súd Britských Panenských ostrovov rozhodol, že Ghosn použil 32 miliónov dolárov z firemných rezerv na kúpu superjachty Custom Line Navetta 37, známej skôr ako „Shachou“ – čo v japončine znamená „Šéf“. Ani pri voľbe názvu teda „roztopašný“ Ghosn nesklamal. Táto luxusná loď od talianskeho výrobcu Ferretti sa pýši piatimi hlavnými kajutami, siedmimi kúpeľňami a štyrmi priestormi pre posádku. Jednoducho, Ghosn má dobrý vkus a slabosť pre luxus. So svojou milovanou hračkou sa však bude musieť rozlúčiť.
Showroom: Jazdený Nissan Qashqai 1,6 dCi – oplatí sa automat?
Rozsudok nariadil Ghosnovi jachtu vrátiť automobilke a spolu s manželkou Carole Ghosnovou, ktorá loď vlastnila prostredníctvom spoločnosti Beauty Yachts Pty Ltd., zaplatiť odškodné vo výške 32 miliónov dolárov. Tieto prostriedky boli údajne presúvané cez zložitý finančný reťazec, zahŕňajúci regionálnu dcérsku spoločnosť Nissan Middle East a ďalšie firmy kontrolované Ghosnom alebo jeho rodinou, vrátane Shogun Investments, spoločnosti, ktorú vlastnil spolu so synom, zriadenú práve z dôvodu nákupu jachty.
Čítajte viac Renault má vraj problémy. Nešetrí ho ani Carlos GhosnPodľa rozhodnutia Najvyššieho súdu Britských Panenských ostrovov prostriedky, ktoré Nissan presunul Ghosnovým firmám, neboli použité na legitímne firemné účely, ale na osobné výdavky bývalého predsedu. A to sa Japoncom veru nepáči. Ghosn však obvinenia zo sprenevery rázne odmieta a oznámil, že proti rozsudku sa už stihol odvolať. On ani jeho manželka sa na pojednávaní nezúčastnili a nemali ani právne zastúpenie. Ghosn, ktorý žije v súčasnosti v Libanone, nemôže túto krajinu opustiť, pretože je naňho vydaný medzinárodný zatykač.
Medzinárodná právna sága pokračuje
Tento prípad je iba jedným z niekoľkých právnych sporov, ktorým Ghosn čelí od svojho šokujúceho zatknutia v Japonsku v roku 2018. V tom čase bol na vrchole kariéry ako predseda aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi, najväčšej automobilovej skupiny na svete. Dovtedy nik nevládol trom automobilkám súčasne. Ghosn bol obvinený zo sprenevery a ďalších trestných činov, no po 140 dňoch zadržiavania v japonskom väzení a následne v domácom väzení po zaplatení kaucie, utiekol v štýle hollywoodskych akčných trilerov – ukrytý v puzdre na hudobné nástroje, a uchýlil sa do Libanonu. Je to krajina jeho predkov a Ghosn má libanonské občianstvo.
Čítajte viac Carlos Ghosn: Honda sa s Nissanon nespája. Ide o skryté prevzatieV Japonsku na neho čakajú trestné obvinenia, no jeho vydanie Libanonom je nepravdepodobné, keďže Libanon svojich občanov nevydáva. Okrem súdnych sporov s Nissanom Ghosn čelí aj obvineniam vo Francúzsku, kde naňho úrady v roku 2022 vydali zatykač. Tvrdia, že Ghosn nelegálne presmeroval milióny eur z Renaultu prostredníctvom schémy, do ktorej bol zapojený distribútor áut v Ománe. To sa veľmi podobá obvineniam, ktorým čelí v Japonsku.To ale nie je zďaleka koniec.
Čítajte viac Carlos Ghosn: šéf Nissanu možno nebol zlodej, ale obeť bizarného sprisahaniaMedzitým Nissan podal voči Ghosnovi občiansku žalobu na japonskom súde v Jokohame, kde požaduje odškodné vo výške 102,5 milióna dolárov. Na druhej strane, Ghosn podal vlastnú žalobu proti Nissanu na súde v Libanone, kde požaduje hneď jednu miliardu dolárov za poškodenie jeho reputácie a stratené príjmy. Právna sága sa tak naďalej vyvíja na medzinárodnej úrovni, pričom konečné vyriešenie sporov je absolútne v nedohľadne. Ghosn má pritom aj svojich obdivovateľov, hoci jeho praktiky vzbudzovali často pobúrenie.
Bez Ghosna by nebolo žalujúceho
Je totiž pravdou, že v roku 1996, keď sa postavil do čela čerstvo sprivatizovaného Renaultu, mu stačil len rok na to, aby spoločnosť dostal do čiernych čísel. Na čelo aliančného Nissanu sa zas dostal v roku 2001, keď mala japonská automobilka čistý dlh viac ako 20 miliárd dolárov a len tri z jej 46 modelov boli ziskové. Zvrátiť vývoj sa zdalo byť nemožné, ale Ghosn to dokázal. Znížil počet zamestnancov o 21 000, zatvoril päť japonských závodov a zredukoval dodávateľov. Na prach rozmetal aj podnikovú kultúru Nissanu, ktorá garantovala kariérny postup a ohodnotenie na základe veku či zložitú krížovú sieť dodávateľov s podielmi v Nissane.
Čítajte viac Utiekol v krabici, teraz mu hrozí väzenie. Na ex-šéfa Renaultu vydali zatykačBoli to bolestivé opatrenia, ale rýchlo priniesli svoje ovocie. Už v prvom roku od spustenia plánu obnovy, teda v roku 2002 dosiahol Nissan fiškálny zisk 2,7 miliardy dolárov. Dvanásť mesiacov po trojročnom pláne obratu sa Nissan vrátil k ziskovosti a do troch rokov bol jedným z najziskovejších výrobcov automobilov s prevádzkovými maržami nad 9 %; čo bolo viac ako dvojnásobok priemeru v odvetví. Z Ghosna sa stala doslova superstar, a to aj v Japonsku. Nebyť jeho, japonská automobilka by už pravdepodobne dávno neexistovala. A neexistoval by teda ani žalobca. Možno by dnes potreboval takého „Ghosna“ aj Volkswagen, ktorý je v podobnej situácii, ako bol Nissan na prelome milénií.