Thor: Tento elektrický karavan sa nezľakne ani odľahlých miest

Áno, jazdiť môže čisto na elektrinu, ale na nabíjačku kdesi v divočine odkázaný nie je. Zatiaľ ide o koncept, no sériovej výrobe nič nebráni.

30.09.2024 18:00
debata
Tento luxusný karavan zvládne prejsť na jedno... Foto: Thor
Thor Concept - plug-in hybridný karavan 2024 Tento luxusný karavan zvládne prejsť na jedno nabitie 240 km. Aj vďaka slušnej aerodynamike. Ale nebojte sa, k nabíjačke ho potom nutne pripojiť netreba. Vozí si so sebou malú elektráreň.

Spoločnosť Thor Industries je najväčším výrobcom obytných vozidiel na svete. Jej názov vám možno nie je taký známy ako Airstream, Hymer, Dutchmen, Keystone alebo Hertland RV. Ale to neprekáža, pretože všetky patria pod Thor. Najnovšie sa pochválil konceptom TTV (Thor Test Vehicle), čo nebýva vo svete obytných áut práve zvykom. Má to svoj dôvod. Štúdia totiž predstavuje karavan s inovatívnym pohonom. Vie mať nulové emisie, ale na rozdiel od čistých elektromobilov vás zbavuje úzkosti, že ostane „visieť bez šťavy“ kdesi uprostred divočiny a desiatky kilometrov vzdialení od civilizácie a nabíjačiek.

Thor Concept - plug-in hybridný karavan 2024
Thor Concept - plug-in hybridný karavan 2024
+2Thor Concept - plug-in hybridný karavan 2024

Asi tušíte, že koncept je plug-in hybridom. V porovnaní s nimi má ale bližšie k čistým elektromobilom. Ekologický Thor si totiž so sebou vozí obriu 800 V batériu s kapacitou až 140 kWh, čo je minimálne štvornásobok, s ktorým sa stretávame v bežných plug-in hybridoch. Napokon, je postavený na elektrickej podvozkovej platforme Harbinger. Vďaka tomu má inovatívny karavan čisto elektrický dojazd 240 km. Aj vďaka slušnej aerodynamike. Nie je to síce extra veľká porcia, ale ani málo. Dôležité však je, že s prídavným benzínovým motorom, ktorý má funkciu predlžovača dojazdu, teda generátora, sa celkový dosah predĺži až na 800 km. A to už znie skvelo.

Elektrický pohon je integrovaný v rámovom... Foto: Thor
Thor Concept - plug-in hybridný karavan 2024 Elektrický pohon je integrovaný v rámovom podvozku. Okrem dvoch súprav akumulátorov s kapacitou 140 kWh je za zadnou nápravou umiestnený aj malý spaľovací motor vo funkcii generátora.

Thor neprezradil žiadne bližšie technické informácie. Z priložených fotografií je ale jasné, že batérie sú umiestnené v rámovom podvozku medzi nápravami a malý spaľovací motor za zadnou nápravou. Krútiaci moment pohonu má byť až dvojnásobný v porovnaní s dieselovým motorom. Batéria má aj ďalšiu veľkú výhodu. Ak si v nej posádka nechá dostatočnú rezervu energie, môže napájať všetko elektrické príslušenstvo karavanu vrátane kúrenia či klimatizácie, ale aj rôzne externé zariadenia, pretože je vybavený funkciou V2L. Do výroby by sa mal koncept dostať už v budúcom roku. Thor tvrdí, že ide o prvý hybridný karavan triedy A.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Thor #karavan #elektrický karavan
Články podľa značiek