Čínska automobilka Chery, jedna z popredných výrobcov automobilov v Ázii, plánovala spustiť výrobu elektromobilov v Európe už v roku 2024. Avšak v dôsledku novozavedených predbežných ciel na dovoz elektromobilov z Číny do Európskej únie sa tento plán posunul až na október 2025.
Európska únia v júli 2024 zaviedla dodatočné dočasné clá až do výšky 38 percent na dovoz čínskych elektromobilov, čo vyvolalo obchodné napätie medzi Bruselom a Pekingom. Konečné rozhodnutie o výške ciel by malo padnúť už onedlho. Tieto clá prinútili automobilky na oboch stranách revidovať svoje plány týkajúce sa európskeho trhu s elektromobilmi.
Chery, spolu s ďalšími čínskymi automobilkami, ako napríklad BYD, hľadá spôsoby, ako sa clám vyhnúť. Jedným z riešení je otvorenie vlastných výrobných závodov v Európe, čo však nie je bez komplikácií. Európske úrady varovali, že automobily vyrábané v EÚ musia spĺňať prísne požiadavky na zapojenie miestnych zdrojov, čo môže byť ďalšou prekážkou pre čínske automobilky.
Jedným z kľúčových prvkov stratégie Chery je jej výrobný závod v Barcelone, ktorý predtým prevádzkovala automobilka Nissan. Španielsko si od otvorenia tohto závodu sľubuje vytvorenie viac ako 1 000 nových pracovných miest. V Barcelone má Chery v pláne spustiť výrobu svojho plne elektrického modelu Omoda 5. Tento model mal pôvodne vstúpiť na trh už v štvrtom kvartáli tohto roka, ale kvôli clám a ďalším faktorom sa vstup posúva na rok 2025.
Čítajte viac Číňania: Myslíte si, že do Európy prídeme len s elektromobilmi? Obrovská chyba!Španielsky premiér Pedro Sánchez sa nedávno počas svojej návštevy Číny stretol s predstaviteľmi čínskych automobiliek, vrátane zástupcov Chery. Premiér vyjadril nesúhlas s novými únijnými clami a podporil investičné plány čínskych firiem v Španielsku. Chery v reakcii na to oznámila posilnenie svojich investícií v Španielsku, pričom hlavným cieľom je nielen výroba vozidiel Omoda 5, ale aj rozšírenie výroby o dva nové modely športovo-úžitkových vozidiel značky Ebro.
Automobilka Chery zahájila svoje partnerstvo so španielskou firmou Ebro v apríli tohto roka. Pôvodne plánovala spustiť výrobu modelu Omoda 5, a potom prejsť na výrobu ďalších dvoch modelov športovo-úžitkových vozidiel. Tieto plány sa teraz menia a výroba týchto dvoch modelov by mala začať až v novembri 2025. Spoločný podnik medzi Chery a Ebro-EV Motors má za cieľ vyrábať v Španielsku do roku 2029 až 150 000 vozidiel ročne a znovu zamestnať 1 250 pracovníkov, ktorí boli prepustení v súvislosti so zatvorením továrne Nissan pred štyrmi rokmi.