Taliansko sa pripravuje na veľký štrajk v automobilovom sektore, ktorý sa uskutoční 18. októbra. Odbory, vrátane organizácií UILM, FIOM a FIM-CISL, vyhlásili jednodňový štrajk, zameraný najmä na spoločnosť Stellantis a jej miestnych dodávateľov. Dôvodom protestu je dramatický pokles výroby v talianskych závodoch spoločnosti.
Podľa údajov odborov FIM-CISL v prvom polroku tohto roka bol celkový pokles produkcie Stellantisu v Taliansku až o 25 percent. Analytici predpokladajú, že spoločnosť v roku 2024 vyrobí niečo cez pol milióna vozidiel, čo je výrazný pokles oproti 751 000 vozidlám v roku 2023. Tento trend je pokračovaním dlhodobého znižovania výroby, keďže za posledných 17 rokov Stellantis znížil produkciu v Taliansku až o 70 percent.

„Situácia je veľmi zlá,“ vyhlásil Rocco Palombella, šéf odborovej organizácie UILM, na tlačovej konferencii, kde sa zúčastnili aj lídri FIOM a FIM-CISL. Talianske závody Stellantis čelili opakovanému prerušovaniu výroby, najmä kvôli slabému dopytu na trhu, predovšetkým po elektrických vozidlách. (Kvôli nemu končí aj výroba elektrického Fiatu 500, o ktorom si v Stellantise mysleli, že bude bestsellerom.) V dôsledku toho museli byť mnohí zamestnanci posielaní na nútené voľno, ktoré bolo čiastočne financované verejnými prostriedkami.
Stellantis už niekoľko mesiacov rokuje s talianskou vládou o pláne zvýšiť výrobu na milión vozidiel ročne do konca tohto desaťročia, avšak doteraz nebolo dosiahnuté žiadne konečné riešenie a skôr by sme povedali, že namiesto snahy o kompromis si obe strany robia prieky. Medzitým talianska vláda začala rokovať aj s čínskymi automobilkami v snahe prilákať nových výrobcov.
V rovnaký deň, ako bude prebiehať štrajk, plánujú odbory aj veľkú demonštráciu v Ríme, aby upozornili na zhoršujúcu sa situáciu v automobilovom sektore. O štrajku proti Stellantisu opäť uvažujú aj americké odbory, ktoré približne pred rokom už jeden zorganizovali a počtom zúčastnených patril medzi najväčšie štrajky v americkom automobilovom priemysle.