Volkswagen sa nachádza v najväčšej kríze vo svojej histórii. Stávka na elektromobily mu nevyšla. Ich predaj sa v tomto roku prepadá. V auguste klesli registrácie elektrických áut v Európe v medziročnom porovnaní o 36 %. Samotný Volkswagen bol na tom však ešte horšie. Zaznamenal pokles o 45,7 %, keď predal len 11 363 elektromobilov. To znamená, že v súčasnosti má zbytočne veľké výrobné kapacity, čo zvyšuje náklady a znižuje jeho konkurencieschopnosť. Preto už v januári ohlásil ozdravný plán. Nakoniec sa suma, ktorú potrebuje v najbližší rokoch ušetriť, vyšplhala na 10 miliárd eur. A to už bude bolieť.
Ako sa vyrába v Bratislave už 20 rokov VW Tuareg.
Začiatkom septembra Volkswagen oznámil, že zvažuje zatvorenie dvoch nemeckých fabrík. Focus však tvrdí, že ohrozených je až šesť závodov. Navyše zrušil program garancie pracovných miest do roku 2029. Ide doslova o zemetrasenie, najmä ak boli zamestnanci automobilky zvyknutí na veľkorysé platové tarify a množstvo ďalších výhod. Lenže presadiť radikálne zmeny nie je v molochu, akým je Volkswagen, vôbec jednoduché. Je to doslova štát v štáte. Celosvetovo zamestnáva približne 650 000 pracovníkov, z toho takmer 300 000 v samotnom Nemecku.
Čítajte viac Zavrieť dve fabriky nestačí. VW bude prepúšťať asi až v šiestichPolovicu kresiel v dozornej rade spoločnosti zastávajú zástupcovia odborov, no čo je ešte problematickejšie, nemecká spolková krajina Dolné Sasko, ktorá vlastní v automobilke 20-percentný podiel, sa často stavia práve na stranu odborov. Odborový zväz IG Mettal už pohrozil obrím štrajkom, ktorý by mohol odštartovať v decembri. Odborári pritom navrhujú len kozmetické zmeny, ako napríklad 4-dňový pracovný týždeň. Ťažko uveriť, že aj to myslia vážne, pretože sa práve snažia vyrokovať 7-percentné zvýšenie miezd a 170 eur navyše pre učňov. Je to nepochopenie situácie. A ani sa netreba čudovať. Nemeckí zamestnanci firmy žili svoj vlastný sen. Ich platy teraz zmapoval magazín Bild.
Čítajte viac Prepúšťanie vo Volkswagene: o prácu môže prísť až 30 000 ľudíPodľa tohto zdroja obyčajný zamestnanec na výrobnej linke zarobil ročne 54 000 eur, čo je 4 500 eur mesačne. Vyššie postavení pracovníci s individuálnymi tarifami dostávali priemerne 150 000 eur, čo je 12 500 eur mesačne. K tomu mohli všetci počítať s dotovaním stravy a príspevkami na dovolenku. Mimochodom, tej mali ročne až 36 dní, čo predstavuje spolu s víkendmi takmer dva mesiace prázdnin. Bild tiež porovnal platové tarify s inými nemeckými automobilkami. Tvrdí, že vo firme Mercedes-Benz zarábajú ľudia vo výrobe ročne 44 400 eur, teda o 10 000 eur menej ako vo Volkswagene. Stále je to ale kráľovská mzda v porovnaní s platmi napríklad slovenských zamestnancov.
Priemerný hrubý mesačný príjem zamestnancov automobilky Volkswagen na Slovensku bez manažmentu dosiahol vlani 32 256 eur, čo je 2 688 eur mesačne. V takej Číne sú však náklady na zamestnancov Volkswagenu v porovnaní s Nemeckom len šestinové. Je logické, že extrémne nákladná výroba áut v Nemecku zobrala koncernu VW vietor z plachiet, čo sa týka konkurencieschopnosti. O to viac šokuje, že práve doma umiestnil výrobu elektromobilov, ktoré sú samy osebe drahé z hľadiska nákladov. Tým sa zničujúci kolotoč uzatvára. Drahá výroba znamená drahé autá a drahé autá sa nepredávajú. Plánované prepustenie približne 30 000 zamestnancov v domácich fabrikách sa tak zdá nevyhnutné.