Rusku sa síce podarilo po masovom exode západných automobiliek nahradiť chýbajúce autá čínskymi, ale Kremľu sa masový dovoz i tak nepáči. Chce totiž podporiť predaj domácej Lady či reinkarnovaného Moskviča a Volgy. A navyše, chce aby Čína investovala v Rusku do výrobných závodov. Preto ruská vláda už dlhšie komplikuje dovoz áut nielen z Číny, ale aj z Arménska, Kazachstanu, Kirgizska či Bieloruska, odkiaľ sa do Ruska importovali často krát západné autá cez takzvaný paralelný dovoz. Najnovšie opäť vláda zdvihla takzvaný recyklačný poplatok, ktorý je potrebné zaplatiť pri dovoze nových aj ojazdených áut. No a týkať sa bude aj nových ruských áut, keďže na vojnovú mašinériu sa musia poskladať aj bežní Rusi.
Ruské údery očami Zelenského
Čítajte viac Čínske autá nestíhajú ruským cestám. Na ‘šrot‘ sú už po 150-tisíc kilometrochNapriek upozorneniam odborníkov a prosbám predajcov áut, sa nepodarilo zvýšenie recyklačných poplatkov odvrátiť. Nepôjde pritom o drobné. Poplatok sa zvýši minimálne o 75 %. V prípade nových áut s motormi od jedného do dvoch litrov budú Rusi platiť namiesto 300 600 rubľov (2 886 eur) až 556 000 rubľov (5 334 eur). V roku 2025 sa táto zmena dotkne aj ojazdených áut, kde poplatok vzrastie na 667 000 rubľov (6 400 eur).Okrem toho bude zablokovaný dovoz zahraničných áut na osobné použitie aj z krajín Eurázijskej únie (EAEU). Na znížený recyklačný poplatok budú mať právo len majitelia tých áut, ktoré zostali v krajine, kde boli preclené, najmenej 12 mesiacov. To prakticky zlikviduje neoficiálnych predajcov dovezených áut.
Čítajte viac Rusi budú musieť jazdiť na Ladách a Moskvičoch. Prídu o možnosť dovozu áut zo zahraničiaAko uvádza ekonóm Dmitrij Polevoj, v dôsledku upravených sadzieb sa ceny nových domácich áut a ojazdených zahraničných áut do konca roku 2025 zvýšia minimálne o 27 – 28 %. Do roku 2030 má navyše sadzba recyklačného poplatku pravidelne rásť o 10 % až 20 %. Nie je teda prekvapením, že po prvých správach o zvýšení recyklačného poplatku, začali v Rusku rásť predaje všetkých typov áut – nových aj ojazdených. V auguste predaj dosiahol rekord od začiatku roka 2022, a to 148 330 kusov, čo je takmer o 9 % viac ako v júli a o 35 % viac v medziročnom porovnaní. V septembri by podľa Ruskej asociácie predajcov áut (ROAD) mohol predaj dosiahnuť absolútny rekord 155 000 áut.
Čítajte viac Lada prejde na čínske motory. Inú šancu nemáVšetko tomu nasvedčuje. Na konci septembra vzali totiž Rusi predajne áut doslova útokom a brali všetko, čo bol po ruke. Veď ak chcú zaplatiť recyklačný poplatok podľa starej sadzby, musia svoje auto prihlásiť do 15. októbra. Podľa analytickej agentúry Avtostat sa od 23. do 29. septembra predalo v Rusku 41 686 áut, čo je o 14 % viac ako týždeň predtým, hoci aj ten bol extrémne silný. Bolo to tiež o 8 % viac ako v rekordnom týždni do 6. marca 2022, keď Rusi v panike nakupovali tovar od automobiliek opúšťajúcich trh. Vtedy sa za týždeň predalo 38 592 áut. Čínsky Haval a Changan zaznamenali posledný septembrový týždeň rekordné predaje a Lada prvýkrát od roku 2022 prekročila hranicu 10 000 predaných áut za sedem dní.
Čítajte viac Rusi majú obrovské problémy so servisom čínskych áut. Čoskoro sa zmenia na ‘tehly‘Rekordné predaje však automobilových predajcov príliš netešia. Uvedomujú si, že ide o bublinu, ktorá čoskoro praskne. Predajcovia, ktorých oslovil Moscow Times, očakávajú v októbri kolaps trhu. Časom sa síce trh opäť skonsoliduje, ale vplyvom zdraženia zahraničných áut pôjdu nahor aj ceny domácich. „Jednotlivé segmenty trhu nežijú vo vzduchoprázdne – ak budú nové zahraničné autá drahšie, všetky ostatné ich budú nasledovať a priemerná cena za auto tri milióny rubľov (28 800 eur) zostane už len spomienkou na staré dobré časy,“ obáva sa veľký predajca. Ďalší trvdí, že auto sa v Rusku opäť stane luxusom. „Očakávame výrazné starnutie vozového parku,“ odhaduje ďalší predajca.