O problémoch švédskeho výrobcu batérií pre elektromobily Northvolt, ktorý patril k najperspektívnejším a najvyzdvihovanejším európskym automobilovým start-upom sme písali už viackrát. Jeho smelé rozvojové plány sa v súčasnosti rúcajú ako domček z karát, automobilky od neho dávajú ruky preč a investori sa začínajú obávať o stovky miliónov, ktoré do to projektu s ambíciou vytvoriť najväčšiu európsku spoločnosť na výrobu batérií investovali.
Švédska firma zohnala kapitál vo výške 15 miliárd dolárov od množstva investorov, vrátane Goldman Sachs (jej druhého najväčšieho investora) a BlackRock. A snaží sa získať ďalší na financovanie svojho rozbehu. Realita je však taká, že v minulom roku vykázala stratu 1,2 miliardy dolárov a v tom predošlom 285 miliónov dolárov. Výrobu sa im navyše stále nedarí poriadne rozbehnúť a preto napríklad BMW Northvoltu zrušilo objednávku batérií za 1,2 miliardy eur. Zrušenie objednávky súvisí aj s prevalením sa obrovského škandálu s bezpečnosťou.

Švédske úrady totiž v priebehu tohto roku na základe novinárskych zistení odhalili, že vo fabrike Northvolt Ett s viac ako 3 500 zamestnancami v severošvédskom meste Skellefteå prišlo od roku 2019 k 26 vážnym zraneniam, vrátane dvoch smrteľných úrazov. To je štatisticky úplný extrém, mnohé automobilové fabriky podobnej veľkosti fungujú totiž s takmer nulovým počtom vážnych zranení.
Northvolt na škandál a neschopnosť rozbehnúť výrobu v deklarovanom rozsahu a dodržať zmluvy zareagoval ozdravným plánom, ktorý zahŕňa prepúšťanie, odklad rozširovania švédskej fabriky, pozastavenie plánov na budovanie ďalších v Nemecku a Kanade, ktoré chcel stavať. Namiesto toho sa chystá podnikanie „zoštíhľovať“ a zefektívniť.
Na to však potrebuje peniaze, ktoré mu začínajú dochádzať. To, že Northvolt má vážny problém s likviditou, je verejným tajomstvom. Predstavitelia spoločnosti vrátane generálneho riaditeľa Petra Carlssona a spoluzakladateľa Haralda Mixa sľúbili, že zoženú nový kapitál na udržanie Northvoltu nad vodou.

Spoliehali sa pri tom hlavne na BMW, ktoré má v Northvolte podiel vo výške 2,8 percenta. pravdou je, že nemecký výrobca luxusných áut sa zapojil do nedávnych kôl rokovaní o ďalšom financovaní Northvoltu, ale ďalších sa nezúčastní, uviedli pre agentúru Bloomberg zdroje dobre oboznámené so situáciou, ktoré však chcú zostať v anonymite. Nemecká automobilka tak jednoznačne a veľmi jasne odmietla akékoľvek ďalšie investície do švédskeho výrobcu batérií.
Podstatne väčšiu sumu, vyše dve a pol miliardy eur, na viackrát investoval do Northvoltu nemecký koncern Volkswagen, ktorý je tak aj jeho najväčším podielnikom. No koncern VW aktuálne sám zápasí s problémami, ktoré by možno niektorí neváhali nazvať existenčnými, takže do „potápajúcej sa lode“ rozhodne ďalšie stovky miliónov v súčasnosti nenaleje.
„Naliať“ by ich tam mohli možno len Číňania, ktorí by sa tak komfortne zbavili európskej konkurencie a dosiahli by ďalšie prehĺbenie technologickej závislosti EˇU od ich krajiny. A to zrejme nechce okrem nich nikto. Bez dodatočných investícii však môže Northvolt definitívne skončiť a toho sa obávajú mnohí, ktorí do neho asívn investovali v dobe najväčšieho „elektrooptimizmu“.