O problémoch švédskeho výrobcu batérií pre elektromobily Northvolt, ktorý patril k najperspektívnejším a najvyzdvihovanejším európskym automobilovým start-upom sme písali už viackrát. Jeho smelé rozvojové plány sa v súčasnosti rúcajú ako domček z karát, automobilky od neho dávajú ruky preč a investori sa začínajú obávať o stovky miliónov, ktoré do to projektu s ambíciou vytvoriť najväčšiu európsku spoločnosť na výrobu batérií investovali.
Švédska firma zohnala kapitál vo výške 15 miliárd dolárov od množstva investorov, vrátane Goldman Sachs (jej druhého najväčšieho investora) a BlackRock. A snaží sa získať ďalší na financovanie svojho rozbehu. Realita je však taká, že v minulom roku vykázala stratu 1,2 miliardy dolárov a v tom predošlom 285 miliónov dolárov. Výrobu sa im navyše stále nedarí poriadne rozbehnúť a preto napríklad BMW Northvoltu zrušilo objednávku batérií za 1,2 miliardy eur. Zrušenie objednávky súvisí aj s prevalením sa obrovského škandálu s bezpečnosťou.
Čítajte viac Škandál švédskeho Northvoltu: 26 ťažko zranených a 2 mŕtvi, prípady tutlaliŠvédske úrady totiž v priebehu tohto roku na základe novinárskych zistení odhalili, že vo fabrike Northvolt Ett s viac ako 3 500 zamestnancami v severošvédskom meste Skellefteå prišlo od roku 2019 k 26 vážnym zraneniam, vrátane dvoch smrteľných úrazov. To je štatisticky úplný extrém, mnohé automobilové fabriky podobnej veľkosti fungujú totiž s takmer nulovým počtom vážnych zranení.
Northvolt na škandál a neschopnosť rozbehnúť výrobu v deklarovanom rozsahu a dodržať zmluvy zareagoval ozdravným plánom, ktorý zahŕňa prepúšťanie, odklad rozširovania švédskej fabriky, pozastavenie plánov na budovanie ďalších v Nemecku a Kanade, ktoré chcel stavať. Namiesto toho sa chystá podnikanie „zoštíhľovať“ a zefektívniť.
Na to však potrebuje peniaze, ktoré mu začínajú dochádzať. To, že Northvolt má vážny problém s likviditou, je verejným tajomstvom. Predstavitelia spoločnosti vrátane generálneho riaditeľa Petra Carlssona a spoluzakladateľa Haralda Mixa sľúbili, že zoženú nový kapitál na udržanie Northvoltu nad vodou.
Čítajte viac Volkswagen stojí na križovatke. Spamätá sa, alebo ho čaká voľný pád?Spoliehali sa pri tom hlavne na BMW, ktoré má v Northvolte podiel vo výške 2,8 percenta. pravdou je, že nemecký výrobca luxusných áut sa zapojil do nedávnych kôl rokovaní o ďalšom financovaní Northvoltu, ale ďalších sa nezúčastní, uviedli pre agentúru Bloomberg zdroje dobre oboznámené so situáciou, ktoré však chcú zostať v anonymite. Nemecká automobilka tak jednoznačne a veľmi jasne odmietla akékoľvek ďalšie investície do švédskeho výrobcu batérií.
Podstatne väčšiu sumu, vyše dve a pol miliardy eur, na viackrát investoval do Northvoltu nemecký koncern Volkswagen, ktorý je tak aj jeho najväčším podielnikom. No koncern VW aktuálne sám zápasí s problémami, ktoré by možno niektorí neváhali nazvať existenčnými, takže do „potápajúcej sa lode“ rozhodne ďalšie stovky miliónov v súčasnosti nenaleje.
„Naliať“ by ich tam mohli možno len Číňania, ktorí by sa tak komfortne zbavili európskej konkurencie a dosiahli by ďalšie prehĺbenie technologickej závislosti EˇU od ich krajiny. A to zrejme nechce okrem nich nikto. Bez dodatočných investícii však môže Northvolt definitívne skončiť a toho sa obávajú mnohí, ktorí do neho asívn investovali v dobe najväčšieho „elektrooptimizmu“.