General Motors v modelovom roku 1940 uviedol na trh Oldsmobile Custom 8 Cruiser – prvý sériové auto na svete s automatickou prevodovkou. „Konečne je tu automobil bez spojkového pedálu a radenia rýchlostí. Automobil, ktorý mení výkon motora na dokonale plavný pohyb,“ hlásali v tom čase reklamné prospekty Oldsmobile. Samozrejme, GM nebolo prvou automobilkou, ktorá sa o čosi podobné pokúšala, ale „automat“ vo Forde T z roku 1908, či automatická prevodovka ovládaná stlačeným vzduchom podľa patentu Alfreda Munroa skončili neúspechom.
O vývoj skutočne revolučnej prevodovky sa postarali až inžinieri amerického Oldsmobile a Cadillacu, vedení Earl. A. Thompsonom, ktorý bol aj otcom prvých synchronizovaných manuálnych prevodoviek. Práce začali v roku 1932 a trvalo dva roky kým vznikli prvé funkčné prototypy „zázraku“ s názvom Hydra-Matic. Prevodovku tvorili tri hydraulicky ovládané planétové súkolia na dosiahnutie troch prevodových pomerov pred a jedného vzad. Prevodovka reagovala na polohu škrtiacej klapky motora a na okamžitú rýchlosť, pričom produkovala plne automatické radenie smerom nahor aj nadol.
Čítajte viac BMW M: Ak chcete manuál, neváhajte. Radiacu páku pošleme do minulostiK výhodám Hydra-Maticu patril široký rozsah prevodových pomerov, čo znamenalo dobré zrýchlenie na prvom prevodovom stupni a zároveň udržiavanie nízkych otáčok motora pri vyšších rýchlostiach na najvyššom prevodovom stupni. Hydraulická spojka však zvládala prenášať na dvoch najvyšších stupňoch len časť krútiaceho momentu motora, takže zvyšovala spotrebu paliva. Oldsmobile predával novú technológiu za 57 dolárov, cena sa ale rýchlo vyšplhala na sto dolárov. Cadillac predával Hydra-Matic dokonca až za 125 dolárov. Ako prémiová značka si to mohol dovoliť. O zákazníkov nemali automobilky núdzu.
Úspech bol prakticky okamžitý. Ešte predtým, ako bola americká automobilová výroba zastavená v dôsledku druhej svetovej vojny, zišlo z výrobných liniek 200 000 vozidiel s automatom Hydra-Matic a v roku 1948 bolo viac ako 70 % produkcie koncernu GM vybavených automatickou prevodovkou vrátane Pontiacov. Mnohým konkurenčným automobilkám, ktoré nemali odvahu pustiť sa do vlastného a nákladného vývoja, neostávalo nič iné, ako Hydra-Matic nakupovať od GM. Tak sa Hydra-Matic dostal pod kapoty vozidiel menších výrobcov ako Nash, Frazer, Kaiser, ale najmä pod kapoty priamych súperov z dielne Fordu a Lincolnu!
Čítajte viac Šialené. Toyota vyvíja 14-stupňový manuál. Na čo je to dobré?Imidžu Hydra-Maticu pomohol aj britský Rolls-Royce, keď kúpil americkú licenciu a Hydra-Matic používal vo svojich vozidlá aj modeloch sesterského Bentleya, a to až do roku 1967. Samozrejme, medzi tým prebiehal vývoj aj u konkurencie. Studebaker predstavil prevodovku DG 200/250 a Packard automatickú prevodovku Ultramatic s blokovaním hydrodynamického meniča na dvoch rýchlostných stupňoch, čo znížilo straty a teda aj spotrebu paliva. Odpoveďou GM sa stal v roku 1955 modernizovaný Hydra-Matic a o rok neskôr štvorstupňová prevodovka Hydra-Matic Jetway.
Táto prevodovka radila podstatne hladšie, no bola zložitejšia a drahšia na výrobu. Používala totiž dvojicu kvapalinových spojok. Vo výrobe zostala až do polovice 60-tych rokov 20. storočia. V roku 1964 spoločnosť General Motors uviedla na trh novú prevodovku Turbo Hydra-Matic. Išlo o prvú prevodovku GM, ktorá používala menič krútiaceho momentu. Prevodovka Turbo Hydra-Matic bola tiež prvou, ktorá mala základné prevodové stupne ( park P, spiatočka R, neutrál N, jazda D, nízky L ). Kulisa PRNDL, sa neskôr stala štandardom na niekoľko desaťročí.
Zaujímavé je, že do prestížnych modelov Cadillacu sa dostala oveľa neskôr. Genereal Motors totiž nechcel riskovať ujmu na imidži značky, pokiaľ by sa nová prevodovka ukázala ako nespoľahlivá. Nakoniec slávila úspech. To napriek tomu, že v tom čase už existovali komfortnejšie konkurenčné automaty, najmä prevodovky Dynaflow od Buicku. Prevodovka Hydra-Matic sa ale ukázala ako spoľahlivejšia. Nikto preto nepochybuje, že práve Hydra-Matic vydláždil cestu k masovému rozšíreniu automatov. Tie dnešné môžu mať až 10 prevodových stupňov a ponúkajú nižšiu spotrebu paliva ako manuálne prevodovky.