„Dôležité veľké automobilové trhy ako Nemecko a Taliansko boli už v prvých ôsmich mesiacoch roka v ľahkom mínuse – a konjunktúra neprichádza,“ citoval denník 73-ročného experta, ktorý v roku 2000 založil a viedol Centrum automobilového výskumu (CAR).
V krajinách Európskej únie spolu so Švajčiarskom, Nórskom a Islandom možno podľa neho predpokladať iba 10,7 milióna registrácii nových osobných vozidiel. To by znamenalo, že sa predá až o 200-tisíc áut menej ako vlani. „Predaje padajú ako listy zo stromov,“ pomohol si podobenstvom denník Bild.
Tým sa však zlé správy nekončia. Ako Dudenhöffer upozornil, predaj nových elektromobilov sa prepadáva už od augusta. V porovnaní s predošlým rokom až o 90-tisíc vozidiel (8,3 percenta). Do konca roka sa tento rozdiel môže zvýšiť až na 140-tisíc kusov.
Čítajte viac Nie je to dobré: Predaj elektrických áut v Európe stále padá. Darí sa len ČíňanomAby európske automobilky tieto finančné straty nejako vyrovnali, zvyšujú ceny áut so spaľovacím motorom. Podľa Dudenhöffera to zistil jeho tím z výskumného centra v Bochume, keď vyhodnotil vývoj cien v predchádzajúcich mesiacoch.
Ukázalo sa, že ceny 20 najobľúbenejších áut na benzínový či naftový pohon sa od apríla zvýšili až o 10 percent. Pri najdôležitejších elektromobiloch bol naproti tomu nárast oveľa pomalší – udržal sa na štyroch percentách.
Čítajte viac Ruské predaje áut lámu rekordy. No nie kvôli prosperitePrečo sa však autá so spaľovacím motorom predávajú čoraz drahšie? „Zdá sa, že sa presadzuje stratégia, aby sa vďaka nárastu cien "spaľovákov“ pomaly znižoval cenový rozdiel oproti elektrickým autám," vysvetlil Dudenhöffer. Automobilky podľa neho zvolili riešenie, keď namiesto toho, aby ponúkali vyššie zľavy na elektromobily, výrazne zvyšujú ceny klasických vozidiel.
Čítajte viac ACEA: predaj nových áut v Európe začal stagnovaťVyhliadky nie sú veľmi priaznivé. „Najbližšie mesiace budú pre toto odvetvie veľmi ťažké. Ťažšie, ako boli počas korony,“ zhodnotil Dudenhöffer, ktorý odhaduje, že situácia sa začne zlepšovať až v roku 2026. Vychádza z toho, že po spoločnosti Stellantis, ktorá vyrába Opel, Peugeot a Fiat, budú musieť prognózu zisku znižovať i ďalšie automobilky.
Obzvlášť pochmúrne sú podľa experta predpovede pre Nemecko ako automobilovú krajinu. „Príliš sme stavili na čínsky trh. Predaj nemeckých áut tam však prudko klesá,“ uzavrel Dudenhöffer.