Asi najhoršie je, keď niekto dostane nutkavú potrebu vychovávať ostatných účastníkov cestnej premávky a keďže si myslí, že to robí „pre vyššie dobro“, má pocit, že preto môže všetko. Správajú sa tak niektorí vodiči, no aj cyklisti.
Jeden z nich takto dlhodobo v Írsku pomocou Go Pro kamery na prilbe nakrúcal zle parkujúce autá a vodičov, telefonujúcich za volantom. Videá následne posielal policajtom, aby vodičom dali na ich základe pokutu. Ale prerátal sa. Po zaslaní jedného zostrihu namiesto pochvaly za svoju občiansku iniciatívu dostal pokutu. Na záberoch bolo totiž vidieť, že pri natáčaní svojich „obetí“ sám prešiel križovatkou na červenú. Následne sa začali diať veci, ktoré pripomínajú nepodarenú tragikomédiu.
Udelená pokuta vo výške 40 eur vyvolala rozhorčenie nielen u samotného cyklistu, ale aj medzi cyklistickou komunitou. Veď ako strážca dobrých mravov na cestách stojí predsa nad zákonom a môže všetko. Preto podal sťažnosť a Garde Síochána adresoval otázku, či budú potrestaní aj vodiči, ktorí na videu taktiež porušili pravidlá. Garda Síochána v preklade znamená „Strážcovia mieru“, je to oficiálny názov národnej polície Írska, ktorej členovia sú známi aj tým, že dodržiavanie poriadku si vynucujú bez zbraní. Odpoveď však neprišla a polícia ho namiesto toho vyzvala, aby svoje otázky zaslal písomne a predpísaným spôsobom.
Čítajte viac Európska únia chce, aby sa v autoškolách vyučoval ‘holandský úchop‘. Viete čo to je?Cyklistu to rozhorčilo a podal na konkrétneho policajta sťažnosť. Prípad sa tak dostal do rúk disciplinárnej komisii, ktorá po prešetrení zistila, že príslušník polície zanedbal svoje povinnosti tým, že nereagoval na sťažnosti cyklistu. Komisia rozhodla, že člen polície porušil predpisy a mal byť disciplinárne potrestaný za nečinnosť.
Ibaže policajný dôstojník to tiež nenechal tak a proti tomuto rozhodnutiu sa odvolal hlavnému superintendantovi. Ten disciplinárne rozhodnutie komisie zrušil a označil ho za „neprimerané“. Čierneho Petra opäť držal v rukách cyklista a rozhodne sa s tým nechcel zmieriť. Na políciu sa zniesla nová a oveľa silnejšia vlna kritiky od cyklistu a aj verejnosti. Objavili sa obvinenia, že rozhodnutie zrušiť disciplinárne opatrenie bolo motivované predsudkami voči cyklistom. Jeden z cyklistických aktivistov dokonca tvrdil, že superintendant má voči cyklistom osobnú averziu, respektíve, že „nenávidí cyklistov“. Zdanlivo banálny spor tak nadobudol obrovské rozmery , sledovala ho verejnosť a napokon skončil na najvyššej možnej inštancii, ktorá má rozhodnúť, kde je vlastne pravda – u policajného ombudsmana, ktorý tak doteraz neurobil.
Čítajte viac Elektrické bicykle už neprekvapia, čo ale elektrické topánky? Vraj fungujú perfektneA ani sa niet čo diviť. Prípad írskeho cyklistu len posilnil kontroverzný obraz polície Garda Síochána. Na jednej strane sú chválení za to, že vymáhajú zákony bez použitia zbraní, na druhej strane sú však kritizovaní za svoju ľahostajnosť a často neúčinné vymáhanie pravidiel cestnej premávky. Za rok 2023 bolo podaných 1 577 sťažností na konanie policajtov. Keďže ich je približne 14 400, znamená to, že teoreticky bola minulý rok podaná sťažnosť na každého deviateho.
Poučením z tohto prípadu je možno to, že cyklisti, vodiči a aj chodci by sa voči sebe mali správať s rešpektom a nesuplovať úlohu policajtov. Asi ani samotným cyklistom a kolobežkárom by sa nepáčilo, ak by niekto začal merať ich rýchlosť na chodníkoch a spôsob, akým občas prechádzajú križovatkami a zábery následne posielal polícii. Má to zmysel vtedy, ak niekto flagrantným spôsobom a arogantne porušuje predpisy, ale vyššie popísané „trestanie“ niektorých účastníkov premávky inými je cestou do pekla, ktoré si navyše spôsobíme my sami a dobrovoľne.