Len nedávno sme písali, že pod šéfom Stellantisu Carlosom Tavaresom sa kýve stolička a kompetentní už začali s hľadaním jeho možnej náhrady. Tavares síce urobil zo Stellantisu jeden z najziskovejších koncernov v automobilovom priemysle, no za cenu prepúšťania a radikálneho znižovania nákladov.
To samozrejme vyvoláva problémy. Najviac sa prejavili v Severnej Amerike, kde predaj a zisky výrazne poklesli a cena akcií klesla o viac ako tretinu. Aj preto tam približne pred rokom prebehol jeden z najväčších štrajkov v americkom automobilovom priemysle a nie je vylúčený ďalší.
Už o pár dní budú proti politike Tavaresa štrajkovať Taliani, ktorým sa nepáči obmedzovanie výroby v talianskych fabrikách a, podľa ich slov, protežovanie francúzskych značiek. Kvôli tomu je dokonca Tavares už niekoľko mesiacov v konflikte aj s predstaviteľmi talianskej vlády.
Čítajte viac Vnuk Chryslera chce značku zachrániť z ‘pazúrov‘ StellantisuŠéf Stellantisu sa nedávno dostal do konfliktu aj s ďalšími európskymi výrobcami automobilov, združenými v organizácii ACEA (odtiaľ Stellantis vystúpil už pred cca dvomi rokmi). Združenie chce, aby Európska únia o dva roky odložila zavedenie prísnejších emisných cieľov pre autá, ktoré je naplánované na rok 2025. Ak ich automobilky nebudú spĺňať, hrozia im miliardové pokuty. Stellantis, združujúci 14 značiek, sa však k tejto iniciatíve nepridal, práve naopak – zavedenie kvót podporil.
Najnovšie sa proti Tavaresovi „vzbúrili“ jeho vlastní obchodníci, respektíve predajcovia áut značiek, patriacich do koncernu. Štyri asociácie zastupujúce európskych predajcov Stellantisu požiadali EÚ, aby poskytla odvetviu viac času na splnenie prísnejších cieľov v oblasti flotilových emisií. Pridali sa tak k iniciatíve združenia ACEA, ktorú Tvares jednoznačne odmietol.
Čítajte viac Tavares na odstrel? Pod jedným z najvplyvnejších automobilových manažérov sa kýve stolička„Pevne veríme, že ciele zníženia CO2 stanovené na rok 2025 sú za súčasných trhových podmienok nerealizovateľné,“ uviedli združenia 7. októbra v otvorenom liste predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej. „Nedostatok cenovo dostupných batériových elektrických vozidiel (BEV) v kombinácii s nedostatočnou nabíjacou infraštruktúrou vytvoril značný rozdiel medzi regulačnými požiadavkami a trhovými schopnosťami.
Asociácie tiež vyzvali von der Leyenovú, aby „zvážila legislatívne zmeny, ktoré by uľahčili postupnejší prechod k cieľom do roku 2035“, pričom uviedli, že to bude prínosom pre „všetky zainteresované strany“.